لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

رضایی: اسناد جریان فروش نفت داعش به ترکیه را در اختیار داریم


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

دو روز پس از اتهام زنی روسیه به ترکیه مبنی بر تجارت نفت با گروه «حکومت اسلامی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز گفت که جمهوری اسلامی، «اطلاعات» و «فیلم»‌های فروش نفت این گروه «در ترکیه» را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی، روز جمعه، ۱۳ آذر، اعلام کرد: «اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.»

مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است.
محسن رضایی

وی اضافه کرد: «مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است.»

گفته‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران درحالی بیان شده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته که به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نسبت به اتهام‌زنی رسانه‌های ایرانی به خانواده او درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما آقای اردوغان را به «رعایت نزاکت» دعوت کرده است.

آنتونی آنتونوف، معاون وزارت دفاع روسیه، روز چهارشنبه، ۱۱ آذر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و خانواده او را متهم کرده بود که در تجارت نفت قاچاق با گروه «حکومت اسلامی» (داعش) دست دارند.

درهمین حال سرگئی رادسکوی، فرمانده عملیاتی نیروی انسانی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرده که مسکو مسیرهای انتقال نفت قاچاق سوریه و عراق به ترکیه را هم شناسایی کرده است.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه سوم دسامبر در پاسخ به اتهامات مسکو گفته است که اتهامات روسیه در خصوص تجارت نفتی ترکیه با گروه حکومت اسلامی (داعش) یادآور دروغ‌های ماشین تبلیغاتی دوران اتحاد جماهیر شوروی است.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم ساخته بود، اما رجب طیب اردوغان اطمینان داده که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد داد.

پیش از این اتهام زنی روسیه به آقای اردوغان، برخی رسانه‌های ایران نیز دولت ترکیه را به خرید نفت از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) متهم کرده بودند.

ایران و ترکیه درباره درگیری های سوریه و یمن اختلاف نظر جدی دارند و درحالیکه جمهوری اسلامی ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می‌کند، ترکیه درسالهای گذشته خواستار کناره گیری آقای اسد از قدرت شده است.

XS
SM
MD
LG