لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

کری: هیچ‌گاه تردیدی در مورد فعالیت‌های گذشته اتمی ایران نداشتیم


جان کری،وزیر خارجه امریکا
جان کری،وزیر خارجه امریکا

دولت آمریکا در تشریح موضع رسمی خود در مورد گزارش اخیر آژانس بین اللملی انرژی اتمی در باره ابعاد نظامی فعالیت های اتمی ایران در گذشته، می‌گوید که جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای بسیار مهم‌تر از فعالیتهای گذشته آن است.

دولت آمریکا یکروز پیش از این، از تعلیق زودرس برخی تحریم‌ها علیه دولت ایران خبر داده بود. به گزارش رسانه‌های آمریکا لغو تحریم‌ها از اوایل ماه آینده میلادی [کمتر از یک ماه دیگر] آغاز خواهد شد.

روز جمعه جان کری رییس دیپلماسی آمریکا گفت: «جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط دولت ایران در آینده، از موضوع ابعاد نظامی ابهام آمیز فعالیت‌های اتمی گذشته، بسیار مهم‌تر است».

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در آتن پایتخت یونان، در تشریح و توضیح موضع واشینگتن در مورد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «در حال حاضر اظهارنظر در باره گزارش آژانس نابهنگام است غیراز آنکه بگوئیم که کسی در مورد تلاش‌های نظامی ایران در عرصه فعالیت‌های اتمی گذشته، هیچگونه تردیدی نداشت».

آقای کری افزود: «ایالات متحده از‌‌ همان آغاز مکرر گفته بود که ایران در پروژه اتمی‌اش بدنبال تولید سلاح است و آمریکا از این فعالیت‌ها پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی [سال ۱۳۸۲ خورشیدی] که روند گفتگو‌ها آغاز شد، آگاه بود و در باره آنجای ابهامی نبود».

وزیر خارجه آمریکا در تشریح موضع کنونی این کشور افزود: «موضوع اصلی در حال حاضر حرکت به جلو و اطمینان یافتن از این امر است که هیچیک از آن اموری که در گذشته روی داده، در آینده تکرار نخواهد شد. از همین روست که اجرایی شدن توافق برجام بسیار با اهمیت است و تیمی به رهبری استفن مول از جانب آمریکا و سایرین، روزانه بطور مشترک، بر امر اجرایی شدن توافق برجام نظارت دارند تا جای پرسشی باقی نماند؛ نه در مورد فعالیت‌های گذشته ایران و نه در مورد آنچه امروز و فردا انجام شده و می‌شود».

موضع دولت آمریکا برای پیشبرد توافق برجام که با اجرایی شدن آن تحریم‌ها علیه ایران نیز تعلیق و یا برچیده خواهند شد، با انتقادهایی در واشینگتن همراه بوده است.

اخیرا خانم جولیا فرایفیلد معاون پارلمانی وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای خطاب به یکی از اعضای کنگره این کشور یکبار دیگر تصریح کرد که توافق اتمی ایران با اعضای گروه ۱+۵ تنها یک تعهد سیاسی است و هیچگونه تعهد قانونی ایجاد نمی‌کند، ولی آنچه مورد انتقاد اکثریت قانونگذاران دمکرات و جمهوریخواه آمریکاست نه موضوع تعهد قانونی اجرای برجام بلکه احتمال تجدید تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تولید سلاح هسته‌ای است.

اد رویس رییس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر رادیو فردا در واشینگتن قرار گرفت، تاکید کرد که گزارش آژانس به شورای حکام، دروغگویی ایران را [در مورد فعالیت‌های نظامی اتمی] تائید می‌کند.

آقای رویس گفت: «رژیم ایران طی سال‌ها بطور پنهانی کوشید تا سلاح هسته‌ای تولید کند و هنوز هم پرسش‌هایی در این زمینه بی‌پاسخ مانده است؛ مانند این پرسش‌ها که دولت ایران در کوشش براس ساختن بمب اتمی تا کجت پیش رفته و بر سر مواد اتمی و نتیجه پژوهش‌ها و کارشناسانی که به استخدام گرفته بود چه آمد؟».

رییس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه خود بار دیگر نگرانی از احتمال تلاش‌های پنهانی جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح اتمی را یادآور شده است.

رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های ارشد دولت اوباما گزارش داده‌اند که با اجرایی شدن توافق برجام که به نتیجه تصمیم شورای حکام آژانس منوط است، تحریم‌ها نیز برچیده می‌شوند و با رفع تحریم‌ها منافع اقتصادی سرشاری عاید حکومت ایران خواهد شد. وال استریت جورنال گزارش مشروحی را به این موضوع اختصای داده و نیویورک تایمز هم در مورد نزدیک شدن تاریخ رفع تحریم‌ها از قول دیپلماتهای آگاه به گفتگوهای بازرسان آژانس با چند تن از دانشمندان اتمی ایران و از جمله با محسن فخری زاد اشاره کرده است.

آقای فخری زاد داشمند ارشد در برنامه‌های اتمی ایران است.
دولت جمهوری اسلامی همواره تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را تکذیب کرده ولی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام چندی پیش گفت که در برهه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای، جمهوری اسلامی در اندیشه تولید بود.

XS
SM
MD
LG