لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

پلیس فدرال آمریکا: تیراندازی کالیفرنیا اقدامی تروریستی بود


عکس منتشر شده از تشفین مالک.
عکس منتشر شده از تشفین مالک.

پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌آی، جمعه چهارم دسامبر اعلام کرده است، که تیراندازی چهارشنبه گذشته در کالیفرنیا که ۱۴ کشته برجای گذاشت را یک «اقدام تروریستی» می‌داند.

سید رضوان فاروق، بازرس مسئول رسیدگی به رستوران‌ها در سازمان بهداشت بخش سن برناردینو، و همسرش تشفین مالک روز چهارشنبه به یک جشن تعطیلات که همکاران رضوان فاروق در آن حضور داشتند، حمله کردند. گزارش‌ها حاکی است که این زوج ۷۵ گلوله به سمت حاضران شلیک کردند.

در این حمله ۱۴ نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند. یک زن ایرانی تبار نیز در بین کشته شدگان حمله روز چهارشنبه است.

به گزارش رویترز، دیوید بوویچ، دستیار مدیر پلیس فدرال در ایالت کالیفرنیا روز جمعه گفته است: براساس اطلاعات و شواهدی که ما در اختیار داریم ما اکنون در حال تحقیق درباره این اقدام وحشتناک به عنوان یک اقدام تروریستی هستیم.»

این مقام پلیس فدرال تایید کرده است که تشفین مالک در شبکه اجتماعی با ابوبکر البغدادی اعلام بیعت کرده است.

به گزارش سی ان ان،‌ لحظاتی پس از حمله چهارشنبه تشفین مالک در پیامی در فیس بوک با رهبر گروه حکومت اسلامی(داعش) اعلام بیعت کرده است. اما فیس بوک این پیام را لحظاتی بعد حذف کرده بود.

پلیس فدرال می گوید، رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک در جریان درگیری با پلیس تلفن های های خود را از بین برده بودند. اکنون بخشی از تلاش ها بر روی بازیابی حافظه تلفن و کامپیوترهای این زوج متمرکز شده است.

به گزارش «سی ان ان» پلیس همچنین در حال تحقیق بیشتر درباره سوابق تشفین مالک است.

طبق این گزارش تشفین مالک تا نزدیک به پنج سال پیش که به پاکستان بازگشته بود در عربستان زندگی می کرده است. تشفین مالک سال ۲۰۱۴ از طریق اینترنت با رضوان فاروق آشنا شده و با ویزای نامزدی وارد آمریکا شده است.

به گزارش «سی ان ان» تشفین مالک روبند داشته کمتر کسی در آمریکا صورت او را دیده است. وی در آمریکا رانندگی نمی کرده است.

یک کارشناس امور امنیتی به «سی ان ان» گفته است که احتمال دارد تشفین مالک، رضوان فاروق را به حمله ترغیب و تهییج کرده باشد.

در همین حال، مقام های پلیس ایالت کالیفرنیا می گویند، شواهدی در دست نیست که این زوج عضو یک شبکه تروریستی بوده باشند.

XS
SM
MD
LG