لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

دومین حمله هوایی بریتانیا به مواضع گروه حکومت اسلامی


بازدید وزیر دفاع بریتانیا از پایگاه «آکروتیری» در قبرس
بازدید وزیر دفاع بریتانیا از پایگاه «آکروتیری» در قبرس

همزمان با اعلام ارتش آمریکا در مورد حملات تازه نیروی ائتلاف به مواضع گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه، وزارت دفاع بریتانیا از دومین حمله جنگنده‌های این کشور به میدان‌های نفتی در دست داعش در سوریه خبر داده است.

به گزارش رویترز در روز شنبه ۱۴ آذر، در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که نیروی ائتلاف روز جمعه به ۱۲ مورد حمله به مواضع داعش در عراق و ۱۱ مورد در سوریه دست زد.

بر اساس این بیانیه، هفت مورد حمله در عراق به یگان‌های عملیاتی داعش بوده که ۱۲ ساختمان و یک انبار مهمات را در نزدیکی رمادی در غرب عراق نابود کرده و در سوریه نیز در سه حمله در نزدیکی «مرعا» یک ساختمان و سه یگان عملیاتی از بین رفتند.

وزارت دفاع بریتانیا هم در بیانیه‌اش در روز شنبه از دومین حمله جنگنده‌های این کشور در چند روز اخیر به مواضع حکومت اسلامی در سوریه خبر داده است.

در این بیانیه گفته می‌شود که جنگنده‌های تورنادو و تایفون که از پایگاه هوایی «آکروتیری» در قبرس برخاسته بودند، جمعه شب به هشت هدف در میدان نفتی عمر در شرق سوریه که در دست داعش است، حمله کردند.

این بیانیه اضافه کرده که یک پهپاد متعلق به ارتش بریتانیا نیز انبار بمب‌های داعش در جنوب «سنجار» در عراق را نابود کرده است.

در همین حال، مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا که برای بازدید از سربازان این کشور در پایگاه «آکروتیری» به قبرس رفته، در گفت‌وگو با رسانه‌های بریتانیا با اشاره به اولین مأموریت جنگنده‌های تایفون این کشور در سوریه در جمعه شب، حمله به میدان نفتی عمر در شرق سوریه را «موفقیت‌آمیز» خواند.

او گفت که مشارکت این کشور در عملیات نیروی ائتلاف علیه داعش در سوریه، «جایی که داعش حملات خود به مردم ما و متحدانمان را طراحی می‌کند، خیابان‌های بریتانیا را امن‌تر خواهد کرد».

پارلمان بریتانیا چهارشنبه گذشته پس از ساعت‌ها بحث و جدل، به دولت محافظه‌کار دیوید کامرون اجازه داد در حملات هوایی نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه، مشارکت کند.

بازدید وزیر دفاع بریتانیا از پایگاه نظامی این کشور در قبرس سه روز پس از مصوبه پارلمان صورت می‌گیرد. اما مصوبه پارلمان با مخالفت شدید رهبر حزب کارگر آن همراه بود.

جرمی کوربین، رهبر این حزب، این مصوبه را مغابر با منافع بریتانیا می‌داند.

اما مایکل فالون در دفاع از این مصوبه روز شنبه به رسانه‌های این کشور گفت حملات هوایی می‌تواند «با مجبور کردن داعش به عقب‌نشینی به سوی مقر اصلی‌اش [شهر رقه]، توانایی این گروه را کاهش دهد، و این خود سبب کاستن از توانایی آن برای تأمین تجهیزات و تقویت نیرویش در عراق می‌شود».

آقای فالون افزود که «این حملات منابع درآمد این گروه را که پول زیادی از فروش نفت به دست می‌آورد، قطع خواهد کرد.»

وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفت گزارشی دریافت نکرده‌اند که حاکی از صدمات به غیرنظامیان در جریان حملات هوایی جنگنده‌های بریتانیایی باشد.

احتمال تلفات غیرنظامیان در جریان حملات هوایی یکی از دلایل عمده مخالفت با مشارکت بریتانیا در حملات هوایی در سوریه بوده است.

XS
SM
MD
LG