لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

شکافتن بخیه‌های یک کودک به علت ناتوانی مالی والدین


کادر درمانی بیمارستان «اشرفی اصفهانی» شهر «خمینی شهر» از توابع استان اصفهان که چانه یک دختر چهار ساله را بخیه زده بودند٬ پس از اظهار ناتوانی والدین وی از پرداخت هزینه درمان٬ اقدام به شکافتن بخیه‌ها کردند.

گزارش این اقدام که شنبه هفته گذشته (هفتم آذرماه) رخ داده٬ حدود یک هفته بعد در روزنامه «اصفهان زیبا» و شبکه تلویزیون استانی پخش و منجر به ارسال پرونده برخی از اعضای این کادر درمانی به قوه قضائیه شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ حمیدرضا طلوعی٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تائید این خبر٬ جزئیات این اقدام را تشریح کرده است.

آقای طلوعی گفته مادر این دختر در پی ناتوانی در پرداخت هزینه ۱۵۰ هزار تومانی اجازه ترخیص فرزند خود را پیدا نمی‌کند و «با دستور مسئول کادر پزشکی، پرستار بخیه‌های دختر چهار ساله را کشیده و بیمار با خونریزی و پارگی چانه از بیمارستان خارج می‌شود.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرده «در این حادثه تاسف بار، منشور حقوقی بیمار از سوی تیم پزشکی رعایت نشده است.

وی افزوده «پزشک و پرستار مربوطه تا صدور حکم قطعی از اشتغال در مراکز درمانی ممنوع شده و دیگر اعضای کادر درمانی به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده‌اند.»

شبکه تلویزیونی اصفهان هم گزارش کرده پرونده پزشک، پرستار، سوپروایزر و مسئول شیفت اورژانس بیمارستان مذکور به مراجع قضایی ارسال و تا زمان صدور حکم٬ اشتغال آن‌ها در مراکز درمانی ممنوع شده است.

حسن رحیمی٬ دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز روز یک‌شنبه (۱۵ آذر) در گفتگو با سایت اطلاع‌رسانی دادگستری کل استان اصفهان اعلام کرده «این قضیه با جدیت در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.»

آقای رحیمی افزوده «در این خصوص با عنوان اتهامی خودداری از کمک به مصدوم، پرونده قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.»

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در پی این مساله از مردم «عذرخواهی» و اعلام کرده که مداوای چانه صدرا زاهدپور٬ دختر چهار ساله را تحت نظارت جراحان پلاستیک آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز ضمن ابراز «تاثر شدید» از رفتار این کادر درمانی از اعزام تیم بازرسی به منظور پیگیری این «حادثه تلخ» خبر داده است.

آقای هاشمی گفته «متاسفانه دیشب این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی دیدم و‌ه‌مان آخر شب دستور دادم امروز تیمی به آنجا اعزام شود.»

رسول بنی هاشمی، رئیس نظام پزشکی «خمینی‌شهر» هم در گفتگو با سایت محلی «صاحب نیوز» گفته برای کادر درمانی «متخلف» اشد مجازات درخواست شده است.

آقای بنی‌هاشمی افزوده در رابطه با این پرونده تاکنون دو جلسه با حضور کادر درمانی و والدین بیمار برگزار شده و سخنان آن‌ها شنیده شده است.

به گفته وی سومین جلسه این پرونده روز دوشنبه (۱۶ آذر) برگزار خواهد شد و «اجرای حکم سه تا یک سال محرومیت و احکام قضایی دیگر در این مورد محتمل است.»

هزینه‌های درمان و سلامت در ایران به خصوص برای آن دسته از خانواده‌هایی که فاقد بیمه هستند٬ بسیار گران تمام می‌شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۲ مهر سال ۱۳۹۲ گفته بود «هزینه‌های کمرشکن درمان سالانه هفت درصد جمعیت کشور را زیر خط فقر می‌برد.»

با وجود اینکه دولت حسن روحانی طی دو سال گذشته سرمایه‌گذاری‌گسترده‌در بخش سلامت را در دستور کار خود قرار داده٬ اما ببمارستان‌ها و مراکز درمانی و بسیاری از افراد فاقد بیمه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسن روحانی ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ اعلام کرده بود سهم مردم از هزینه‌های درمان، ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت٬ اما با این وجود هستند کسانی که توان تامین مابقی هزینه درمان خود را ندارند.

در سال‌های اخیر و در پی افزایش هزینه‌های درمانی٬ گزارش‌های قابل توجهی درباره بروز برخی مشکلات برای بیماران در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها به خاطر ناتوانی در تامین هزینه‌های درمانی خود منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG