لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

توافق ایران و ۱+۵ درباره قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس


روسیه و ایران روز دوشنبه ۱۶ آذر اعلام کردند که تهران و گروه ۱+۵ درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند.

احتمالاً با تصویب این قطعنامه پرونده «پی‌ام‌دی» یا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران بسته می‌شود.

در صورت بسته شدن این پرونده راه برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که ۲۳ تیرماه امسال به دست آمد باز خواهد شد و تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو یا معلق می‌شوند. احتمال می‌رود از ژانویه ۲۰۱۶ روند اجرایی توافق وین آغاز شود.

ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی، عصر دوشنبه به خبرگزاری ایتارتاس گفت که بر سر این قطعنامه توافق صورت گرفت و «به زودی (میان اعضای شورای حکام) توزیع خواهد شد».

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران، نیز به خبرگزاری ایرنا گفته است: «کشورهای ۱+۵ متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند که در خصوص ابعاد مختلف آن مشورت‌ها و بحث‌هایی داشتیم. فکر می‌کنم تفاهم بسیار خوبی در این خصوص وجود دارد که قطعنامه باید منجر به بسته شدن پی‌ام‌دی شود».

وی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام از سوی ایران را برعهده دارد، افزود: «شورای حکام باید پرونده را ببندد. راه در این مسیر کاملاً هموار است. تفاهمی که بین ما و ۱+۵ وجود دارد بر همین اساس است و قطعنامه‌ای هم که آماده شده با همین تفاهم آماده شده و انشاءالله منجر به بسته شدن خواهد شد».

شورای حکام قرار است روز ۱۵ دسامبر- ۲۴ آذر- نشستی فوق‌العاده برگزار کند و در آن گزارش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، درباره جنبه‌های جنجالی برنامه هسته‌ای تهران قرائت شود.

در این نشست همچنین قطعنامه‌ای به بحث گذاشته می‌شود که در صورت تصویب، پرونده گذشته برنامه هسته‌ای ایران بسته شده و خواهان تلاش‌های بیشتر آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های آینده تهران در این زمینه خواهد شد.

یوکیو آمانو هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ مطالعاتی در زمینه ساخت بمب هسته‌ای صورت داده است ولی برای استفاده نظامی از مواد هسته‌ای اقدامی نکرده است.

در صورتی که شورای حکام آژانس رأی به بسته شدن پرونده گذشته هسته‌ای ایران دهد، مرحله اجرای توافق وین آغاز خواهد شد که بر اساس آن، ایران باید ذخایر اورانیوم غنی شده خود در حد ۳.۶ درصد را به ۳۰۰ کیلوگرم تقلیل داده و تعداد سانتریفوژ‌هایش را تا شش هزار و یکصد دستگاه کاهش دهد.

ویکتور ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس، پیشتر خبر داده بود که اورانیوم غنی شده ایران قرار است تا پایان سال جاری میلادی به روسیه منتقل و در ازای آن اورانیوم خام تحویل تهران شود.

XS
SM
MD
LG