لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

اخلال در تریبون آزاد دانشگاه علامه و لغو سخنرانی دو چهره اصلاح‌طلب


سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده ، دو چهره اصلاح‌طلب، در دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک آور» در سالن مراسم لغو شده، و از سخنرانی چند فعال سیاسی دیگر، از جمله ابراهیم یزدی، و آذر منصوری نیز «ممانعت» شده است.​

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز دوشنبه ۱۶ آذر، حین برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی «عده‌ای نا‌شناس گاز فلفل به سالن انداختند و مراسم به صورت نیمه‌کاره‌‌‌ رها شد».

براساس این گزارش دانشجویان پس از برگزاری مراسم روز دانشجو، با همخوانی سرود «یار دبستانی» در حال ترک سالن بودند که «ناگهان همه بر اثر انتشار گاز فلفل در سالن به سرفه افتادند».

ایلنا می‌نویسد حین برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه «عده‌ای نا‌شناس گاز فلفل به سالن انداختند»
ایلنا می‌نویسد حین برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه «عده‌ای نا‌شناس گاز فلفل به سالن انداختند»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، مراسم سخنرانی محمدعلی نجفی ،چهره اصلاح‌طلب و سرپرست سابق وزارت علوم در دولت حسن روحانی و همچنین محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت محمد خاتمی، که قرار بود پس از این تریبون آزاد، در این سالن برگزار شود، «به دلیل پرتاب گاز فلفل یا اشک‌آور منتفی شد».

این خبرگزاری درعین حال براساس شنیده‌ها نوشت که «محمدعلی نجفی از قبل این دعوت را نپذیرفته بود، اما محسن مهرعلیزاده بعد از مطلع شدن از وضعیت سالن سخنرانی خود را منتفی کرد».

براساس این گزارش، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، با حضور در جمع دانشجویان وعده داده است که پس از بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته سالن، با مقصران این حادثه برخورد خواهد شد،اما دانشجویان قانع نشده و خواهان بررسی علنی این فیلم شده‌اند.

در همین حال حسن ملکی، معاون فرهنگی دانشگاه علامه، دست داشتن حراست دانشگاه دراین حادثه را «به کلی مردود» دانست.

روز دوشنبه همچنین وب‌سایت میزان خبر داد که «با فشارهای نهادهای خارج از دانشگاه» از سخنرانی ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران «ممانعت» شده است.

به گفته این وب سایت همچنین از قرائت پیام آقای یزدی توسط عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، نیز «جلوگیری» شده است.

براساس این گزارش، آقای یزدی در پیامی که توسط مجری مراسم قرائت شده، با اشاره به حمله به سخنرانی‌های اصلاح طلبان در هفته‌های گذشته اعلام کرده که «عده‌ای غافل و جاهل در داخل کشور با ایجاد درگیری و تنش در‌‌‌ همان راه داعش گام بر می‌دارند».

وی به دانشجویان توصیه کرده است که در مقابل این گروه‌ها در «دام تقابل» و «دام خشونت» نیافتند.

براساس این گزارش، در ‌‌نهایت در این مراسم فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و نماینده سابق مجلس، سخنرانی کرده است.

به گفته خبرگزاری میزان، در این مراسم هاشم صباغیان، عضو نهضت آزادی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، مسعود ادیب، روحانی حامی میرحسین موسوی و مجید توکلی، فعال دانشجویی و زندانی سابق سیاسی حضور داشته‌اند.

براساس این گزارش در این مراسم همچنین عکس‌هایی از میرحسین موسوی، هاله سحابی، محمد خاتمی، مهدی بازرگان، آیت‌الله حسینعلی منتظری، ابراهیم یزدی، و بهاره هدایت در دست دانشجویان بود.

به گزارش خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد، در همین حال فائزه هاشمی گفت: «عکس‌هایی را در این سالن می‌بینم که خیلی‌ها جرئت ندارند اسمی از آنها ببرند».

یک روز پیش از لغو سخنرانی ابراهیم یزدی، سخنرانی مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمدخاتمی، در دانشگاه اراک با وجود تهدیدهای پیشین برگزار شده بود.

پیش از این بعضی گروه‌های تندرو با نصب بنر در دانشگاه اراک، علیه برگزاری سخنرانی مصطفی معین در روز دانشجو تهدید به اخلال کرده‌ بودند.

بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه همچنین سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی، دو فعال اصلاح‌طلب، در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از تجمع نیروهای بسیج دانشجویی و «حمله» آنان به آذر منصوری لغو شده است.

در همین حال خبرگزاری مهر، از «برخورد فیزیکی» مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اهواز و برگزار کنندگان مراسم خبر داده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا،در سالن سخنرانی «چند دانشجوی معترض به سمت آذر منصوری حمله کردند که دانشجویان دیگر مانع حرکت آن‌ها شدند».

بر اساس این گزارش، «دانشجویان معترض با ورود به داخل سالن به طرف تریبون سخنرانان هجوم بردند که توسط دانشجویان دیگر و نیروهای حراست دانشگاه به خارج از تالار هدایت و مانع از آسیب رساندن به مهمان برنامه شدند».

به گفته خبرگزاری ایسنا، آذر منصوری نتوانست در این مراسم سخنرانی کند و تنها جهانبخش خانجانی «سخنان کوتاهی در این مراسم داشت».

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، معترضان در فرودگاه اهواز نیز تجمع کرده بودند که در نهایت این دو فعال اصلاح‌طلب «با حضور برخی از مسئولان، توانستند از فرودگاه خارج شوند».

در هفته‌های گذشته نیز به سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، در قرچک و همچنین سخنرانی آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت، در دانشگاه آزاد یاسوج حمله شده بود.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر، در بیانیه‌ای ضمن درخواست از وزارت کشور برای جلوگیری از حمله به سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان، از قوه قضائیه نیز خواسته بود که به «جرائم» حمله‌کنندگان یا، به گفته این بیانیه، «اخلالگران نظم عمومی» رسیدگی کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، با تأکید بر تأمین امنیت تجمع‌های قانونی از تهیه گزارش حادثه قرچک خبر داده و گفته است که پرونده «سازمان‌دهندگان و برنامه‌ریزان» این حادثه که «بر عمل خود اصرار دارند» به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

اما در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در واکنش به حادثه قرچک تنها توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

XS
SM
MD
LG