لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

کشته شدن سه نظامی هوادار اسد در حمله هوایی به دیرالزور


تصویری از ویرانه‌های شهر دیرالزور در مرکز استانی با همین نام در شرق سوریه
تصویری از ویرانه‌های شهر دیرالزور در مرکز استانی با همین نام در شرق سوریه

حمله هوایی به پایگاهی در دیرالزور به کشته شدن سه نیروی نظامی هوادار اسد منجر شده و در حالی که دولت سوریه انگشت اتهام را به سمت ائتلاف به رهبری آمریکا برده است، چند مقام نظامی آمریکا ابراز اطمینان کرده‌اند جنگنده‌های روسی مسئول این حمله هستند.

استان دیرالزور، از استان‌های شرقی سوریه، بیشتر در تصرف نیروهای وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) است، اما نیروهای نظامی وفادار به بشار اسد نیز در بخش‌هایی از آن حضور دارند.

دولت سوریه مدعی است که در حمله شامگاه یکشنبه چهار جنگنده ائتلاف تحت رهبری آمریکا، سه سرباز کشته و ۱۳ تن زخمی شده‌اند و این حمله را «اقدامی تجاوزکارانه» خوانده است.

در گزارش رویترز یادآوری شده که این نخستین بار است که دولت بشار اسد چنین اتهامی را متوجه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کرده است.

رویترز می‌نویسد نخستین بار گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، گزارشی را درباره حمله هوایی به یک پایگاه نظامی صاعقه در نزدیکی شهر عیاش از استان دیرالزور منتشر کرده و گفته بود که در این حمله که به نظر می‌رسد توسط جنگنده‌های ائتلاف صورت گرفته باشد، چهار پرسنل نظامی سوری کشته شده‌اند.

با این حال رویترز در واکنش به این گزارش‌ها، اظهارات برت مک‌گورک، نماینده باراک اوباما در ائتلاف، را منتشر کرده که در حساب کاربری توئیتر خود گزارش دست داشتن ائتلاف در این حمله را «نادرست» خوانده است.

رویترز همچنین به نقل از سرگرد استیو وارن، سخنگوی نیروهای ائتلاف در بغداد، نوشته است که نیروهای ائتلاف روز یکشنبه چهار حمله هوایی در استان دیرالزور انجام داده‌اند اما «این حمله‌ها همگی چاه‌های نفتی را هدف قرار داده است».

انگشت اتهام آمریکا به سمت روسیه

در این خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز در دو گزاری مستقل به نقل از منابع آگاه نظامی ایالات متحده، روسیه را مسئول حمله به پایگاه نظامیان سوری خوانده‌اند.

در گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد نظامی آمریکا که به نام او اشاره نشده، ادعا کرده که ایالات متحده «اطمینان دارد» که حمله هوایی روسیه به کشته شدن سه نظامی سوری منجر شده است.

رویترز هم به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا ادعای دست داشتن ائتلاف در حمله روز یکشنبه را رد کرده و از قول او نوشته است که «ما در جنگ با رژیم اسد نیستیم و دلیلی ندارد ارتشیان سوریه را هدف قرار دهیم».

این مقام دفاعی که نام او نیز منتشر نشده، گفته است که «ما در جریان هستیم که روسیه روز یکشنبه حملات هوایی دوربردب داشته است».

یک مقام دیگر دفاعی آمریکا هم به رویترز گفته است که روسیه روز یکشنبه حملاتی را در منطقه دیرالزور انجام داده است.

با این حال این هر دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز یادآوری کرده‌اند که مقام‌های روسیه تا کنون حاضر به اظهار نظر در این باره نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG