لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

منصور هادی: همزمان با مذاکرات صلح، در یمن آتش‌بس برقرار می‌شود


عبد ربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن
عبد ربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن

عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن، روز دوشنبه هفتم دسامبر در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که به ائتلاف به رهبری عربستان اطلاع داده که آتش بس هفت روزه از ۱۵ دسامبر در یمن آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، عبدربه منصور هادی در این نامه گفته است: به رهبری ائتلاف اطلاع دادم که قصد داریم آتش بس در یمن را از ۱۵ دسامبر تا ۲۱ دسامبر آغاز کنیم.

رییس جمهوری یمن تاکید کرده است: این آتش بس همزمان با مذاکرات صلح یمن خواهد بود و در صورت پایبندی حوثی‌ها این آتش بس می‌تواند تمدید شود.

درحالی عبدربه منصور هادی از برقراری آتش بس یک هفته‌ای همزمان با مذاکرات صلح در سوئیس خبر داده است که پیش‌تر اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد، از توافق طرف‌های درگیری در جنگ داخلی یمن برای حضور در مذاکرات صلح ژنو خبر داده بود.

فرستاده سازمان ملل متحد گفته بود که در این مذاکرات یک هیات مرکب از نمایندگان دولت عبدربه منصور هادی و از طرف دیگر هیاتی مرکب از شبه نظامیان شیعه حوثی و هیاتی رسمی از کنگره خلق یمن، وفادار به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین، حضور خواهند داشت.

به گفته وی برای مذاکرات صلح سوئیس هیچ جدول زمانی تعیین نشده و مذاکرات تا جایی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

اسماعیل ولد شیخ احمد همچنین گفته بود همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن از جمله ائتلاف به رهبری عربستان با برقراری آتش بس در این کشور موافق هستند.

این در حالی است که فرستاده سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود، عربستان تنها به شرط حمایت عبد ربه منصور هادی با آتش بس در یمن موافقت خواهد کرد.

ائتلاف به رهبری عربستان، از هشت ماه پیش حملات خود را به مواضع شبه‌نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران و طرفداران علی عبدالله صالح آغاز کرده است. به گفته سازمان ملل جنگ داخلی در یمن طی این مدت نزدیک به شش هزار کشته داشته و نیمی از جمعیت این کشور نیز در معرض قحطی قرار دارند.

تاکنون تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن نیتجه‌ای نداشته است.

دور اول مذاکرات صلح یمن در خردادماه گذشته در ژنو برگزار شد، اما بدون نتیجه به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG