لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

نیروهای عراقی بخش بزرگی از رمادی را از داعش «بازپس گرفته‌اند»


سرباز ارتش عراق در نزدیکی رمادی
سرباز ارتش عراق در نزدیکی رمادی

عراق ۱۷ آذر ماه گفت نیروهای امنیتی و نظامی آن کشور بخش بزرگی از رمادی را که به تصرف گروه موسوم به «حکومت اسلامی» درآمده بود، بازپس گرفته‌اند.

پیشروی نیروهای عراقی در این شهر علیه افراطیون، می‌تواند گام مهمی در نبردها علیه «حکومت اسلامی» باشد.

در اردیبهشت‌ماه گذشته مرکز فرماندهی شهر به تصرف نیروهای «داعش» درآمد. رمادی مرکز استان انبار عراق است که بزرگ‌ترین استان و از مهم‌ترین مناطق راهبردی آن کشور به شمار می‌رود.

یک روز پیش از انتشار خبر پیشروی‌های اخیر، سازمان عفو بین‌الملل گفته بود در جریان تصرف رمادی و برخی دیگر شهرهای عراق به دست «حکومت اسلامی» انبوهی سلاح و مهمات نصیب این گروه شده است.

از اردیبهشت‌ماه تا کنون نبردها برای بازپس‌گیری این شهر مهم عراق ادامه داشته و تا کنون نیز نیروهای نظامی عراق موفق به کنترل کامل آن نشده‌اند.

عملیات نیروهای زمینی عراق از حمایت هوایی ارتش ایالات متحده برخوردار است که به گزارش خبرگزاری فرانسه تنها طی هفته گذشته بیش از ۴۵ حمله به مواضعی در شهر و اطراف آن کرده است.

سخنگوی سازمان ضدتروریستی عراق گفته است پیکارجویان «حکومت اسلامی» هیچ راهی ندارند «جز اینکه تسلیم شوند یا به نبردها ادامه دهند و کاملا نابود شوند».

بازپس‌گیری کنترل رمادی به طور کامل می‌تواند ضربه‌ مهمی به «داعش» باشد.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی عملیات ایالات متحده علیه «حکومت اسلامی» گفته است بازپس‌گیری شهر، راه را برای عملیات بعدی باز کرده و تبلیغات داعش فرو می‌ریزد.

سرهنگ وارن گفته است «به نظر من آزادسازی (رمادی) ادعاهای [حکومت اسلامی] در مورد حفظ موقعیت ارضی و عملکرد به عنوان یک دولت، یک خلافت را از بین می‌برد».

رمادی مرکزی گمرکی و کالایی برای منطقه موسوم به «ولایت فرات» نیز به شمار می‌رود.

منطقه موسوم به ولایت فرات که «حکومت اسلامی» در خلافت خودخوانده‌اش به راه انداخته در بخشی از خاک عراق و سوریه تشکیل شده و کنترل بخشی از مرزهای هر دو کشور را در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG