لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

دفتر نتانیاهو اظهارات ضد اسلام ترامپ را «نکوهش» کرد


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۸ آذر، در بیانیه‌ای گفت که بنیامین نتانیاهو اظهارات روزهای گذشته دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری آمریکا، را در مورد لزوم منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا نکوهش می‌کند، اما در سفر ترامپ به اسرائیل ملاقاتِ از قبل تعیین شده با او انجام خواهد شد.

در همین حال پس از صدور این بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، ترامپ گفت که به اسرائیل سفر می‌کند، اما اشاره نکرد که الزاماً با نخست وزیر اسرائیل در تاریخ مشخصی دیدار خواهد کرد.

آقای ترامپ پیشتر در توییتی خبر داده بود که روز ۲۸ دسامبر، هفتم دی، به اسرائیل سفر می‌کند.

رادیو اسرائیل به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری این کشور اعلام کرد که موعد ملاقات نتانیاهو با ترامپ دو هفته قبل و زمانی تعیین شده بود که هنوز او اظهارات روزهای گذشته در مورد «خطر احتمالی مسلمانان» برای آمریکا را بیان نکرده بود.

ترامپ پس از آن که در روزهای گذشته گفت «باید ورود مسلمانان به آمریکا را منع کرد تا اول این مسئله لعنتی را بفهمیم که چرا مسلمانان این همه از آمریکا و غرب نفرت دارند»، چند بار دیگر این اظهارات را تکرار کرده و در صدد توجیه آن برآمده است.

ترامپ اظهارات جنجالی خود درباره مسلمانان را پس از حمله تروریستی یک زن و شوهر مسلمان پاکستانی و سعودی به مرکز معلولان سن برناردینو در جنوب کالیفرنیا بیان کرد که ۱۴ کشته برجای نهاد و داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

در همین حال، به گزارش رادیو اسرائیل، ۳۷ نفر از نمایندگان یهودی و عرب در کنست، مجلس ملی اسرائیل، روز چهارشنبه با صدور بیانیه مشترکی، خواهان خودداری نتانیاهو از ملاقات با ترامپ، تا «پس گرفتن این اظهارات» از سوی ترامپ شدند.

امضاکنندگان این نامه همچنین گفتند نتانیاهو باید خودش و نه از طریق بیانیه دفتر نخست وزیری، اظهارات ترامپ را علناً محکوم کند.

برخی از امضاکنندگان این نامه در کنست همچنین به رسانه های اسرائیل گفتند، باید از ورود ترامپ به کنست جلوگیری کرد.

امضاکنندگان یهودی نامه اکثراً اعضای احزاب اپوزیسیون اسرائیل هستند، اما چند تن از نمایندگان عضو احزاب هم‌پیمان با دولت اسرائیل، از جمله حزب افراطی مذهبی «شاس» نیز از این نامه حمایت کردند.

عومری بَر- لِو نماینده حزب «اتحادیه صهیونیستی» گفت: «قابل قبول نیست که فردی چنین اظهارات نژادپرستانه و نفرت‌انگیزی را بیان کند و مقامات رسمی اسرائیل با او ملاقات کنند.»

عیساوی فریج یکی از نمایندگان عرب کنست از سیلوان شالوم وزیر کشور اسرائیل خواست اصولاً مانع از ورود ترامپ به خاک اسرائیل شود.

روزنامه جروزالم پست روز پنج‌شنبه، ۱۹ آذر، نوشت که ترامپ در نظر دارد از معبد مقدس یهود و حرم الاقصی دیدار کند.

هر چند مسیحیان می توانند تنها برای بازدید از حرم الاقصی وارد آن شوند، اما نظر به اظهارات روزهای گذشته ترامپ، این بازدید ممکن است فلسطینی ها را در ابراز واکنش تحریک کند.

جروزالم پست پنج‌شنبه نوشت که اظهارات ترامپ بر نحوه رای حامیان یهودی حزب جمهوری‌خواه نیز اثرگذار خواهد بود.

جمهوری‌خواهان آمریکا امیدوار بودند که نظر به سردی سال های گذشته در مناسبات اوباما با دولت اسرائیل، این حزب در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ از درصد رای بیشتری از سوی یهودیان آمریکا برخوردار شود.

نه تنها کاخ سفید و حزب دموکرات اظهارات روزهای اخیر ترامپ را محکوم کرده اند، بلکه تقریباً تمامی هم‌حزبی‌های آقای ترامپ او را سرزنش کرده اند.

XS
SM
MD
LG