لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

دو آهنگساز و یک فیلمساز مستقل ایرانی به «۱۸ سال زندان» محکوم شدند


همزمان با انتشار خبر آزادی یغما گلرویی، شاعر و ترانه‌سرای ایرانی، برخی از سایت‌ها روز پنجشنبه ۱۹ آذر خبر دادند دو آهنگساز و یک فیلمساز که به اتهام راه‌اندازی یک سایت «موسیقی زیرزمینی» دستگیر شده بودند، جمعا به «۱۸ سال» زندان محکوم شده‌اند.

به گفته سایت «کلمه» نزدیک به میر حسین موسوی، مهدی رجبیان آهنگساز و بنیانگذار سایت «برگ موزیک»، یوسف عمادی آهنگساز و حسین رجبیان فیلمساز مستقل و عکاس، به اتهام‌هایی چون «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام»، هر کدام به «شش سال زندان و جریمه نقدی چند میلیون تومانی» محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این حکم‌ها در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه صادر شده و پرونده این سه نفر در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر در حال رسیدگی است.

مهدی رجبیان به همراه برادرش حسین رجبیان و یوسف عمادی در مهرماه سال ۹۲ در استودیو و دفتر کارشان بازداشت شده بودند.

این سه نفر پس از تحمل دو ماه انفرادی در بند دو الف سپاه پاسداران با وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شدند.

از وب‌سایت «برگ موزیک» به عنوان وب سایت «تولید، انتشار و معرفی موسیقی زیرزمینی ایرانی» نام برده می‌شود.

کلمه روز چهارشنبه، ۲۰ آذر‌، از «فشارهای شدید» بر این سه نفر برای اعترافات تلویزیونی خبر داده بود.

در همین حال بیش از ۴۰۰ نفر از جمله ده‌ها تن از فعالان موسیقی با انتشار نامه‌ای خطاب به علی جنتی وزیر ارشاد ایران خواستار آزادی این سه نفر شده بودند.

روز چهارشنبه همچنین خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر داد که یغما گلرویی شاعر و ترانه‌سرای ایرانی، پس از ۱۰ روز بازداشت با سپردن وثیقه آزاد شده است.

یغما گلرویی روز دوشنبه، نهم آذرماه، بازداشت شده بود.

ترانه‌های گلرویی در آثار بسیاری از خوانندگان داخل و خارج از کشور استفاده شده است و سیاوش قمیشی، شادمهر عقیلی، شاهین نجفی و رضا یزدانی از خوانندگانی هستند که ترانه‌های وی را اجرا کرده‌اند.

یغما گلرویی در ماه‌های اخیر ترانه‌ای با نام «شعر رهایی» را نیز با صدای خود اجرا کرد که مضمونی اعتراضی به وضعیت زنان در ایران داشت.

مدتی پیش نیز مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، شاعرانی که به عنوان سرایندگان غزل پست مدرن در ایران شهرت یافته‌اند، در دادگاه انقلاب اسلامی به حبس‌های طولانی مدت ۹ ساله و ۱۱ و نیم ساله و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

XS
SM
MD
LG