لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

هشدار درباره ورود «فتنه گران» به مجلس و خبرگان رهبری


کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران،
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران،

پس از اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و محمد موسوی بجنوردی برای انتخابات مجلس خبرگان و همچنین اعلام حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، تعدادی از امامان جمعه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره راه یافتن افراد به گفته آنان «فتنه گر» به این دو مجلس هشدار دادند.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های روز ۲۰ آذر گفت که «مجلس خبرگان نباید محل فتنه و فتنه گر باشد.»
رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آقای صدیقی با اشاره به اعتراض‌ها درباره نحوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، افزود: «این مسائل معلوم می‌کند خبرهایی هست و کسانی می‌خواهند بیایند که می‌داننند صلاحیتشان تأیید نمی‌شود.»

امام جمعه موقت تهران همچنین از شورای نگهبان خواست که «بدون هیچ واهمه ای» کاندیداهای انتخابات را «تا زمانی که احراز صلاحیت درست نکرده است» تأیید نکند.

محمد موسوی بجنوردی، از شاگردان شناخته شده آیت الله خمینی و پدر همسر حسن خمینی روز جمعه، ۲۰ آذر، برای انتخابات خبرگان رهبری اعلام کاندیداتوری کرد.

آقای موسوی بجنوردی از سال ۶۰ تا سال ۶۸ عضو شورای عالی قضایی بوده و عضو گروه اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز است.

پیش از این نیز اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی، اعلام کرده بودند که در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری کاندیدا خواهند شد.

صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رد شد.

در همین حال از سال گذشته برخی از روحانیون محافظهکار و نزدیکان آیتالله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دربارهٔ تلاش اصلاح طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده اند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، بار‌ها هشدار داده که «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند.»

در همین حال احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۲۴ بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

اعتراض تعدادی از امامان جمعه به سخنرانیهای روز ۱۶ آذر

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود آنچه که «احیا فتنه» در سخنرانی های روز ۱۶ آذر در دانشگاه های ایران خواند، را «مایه تاسف» دانست.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز، نیز گفت: «در آستانه انتخابات ازدعوت افراد مسئله دار برای سخنرانی در دانشگاه‌ها و همچنین از انجام کارهای افراطی پرهیز شود.»

در روز ۱۶ آذر تعدادی از اصلاح طلبان در تعدادی از دانشگاه‌های ایران سخنرانی کردند. در همین حال در هفته‌های گذشته به سخنرانی تعدادی از آنان حمله شده است.

هشدار درباره «نفوذ دشمن» در ایران از طریق مجلس

فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، بر هم زدن نشست‌ها و سخنرانیهای اصلاح طلبان را نشان از «ترس» و «نگرانی» اصولگرایان از پیروزی آنان در انتخابات پیش روی مجلس دانسته است.

درماه‌های گذشته اصلاح طلبان اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس حضور خواهند داشت و درهمین حال برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از حضور آنان در انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

درهمین حال غلامرضا صفایی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی نیروهای مسلح، گفت که «باید مراقب باشیم مجلس ششم دیگری تشکیل نشود.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم وی تاکید کرد که «دشمن به دنبال نفوذ به مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از طریق انتخابات است.»
در همین حال اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، نیز درباره به گفته او «نفوذ دشمن» در ایران از طریق مجلس هشدار داد.

آقای ایمانی خواستار آن شد که کسانی که به گفته او با «فتنه گران» رابطه دارند یا از آنان «ابراز بیزاری» نکرده‌اند در هیاتهای اجرایی انتخابات به کار گرفته نشوند.

یش از این نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز سه شنبه، ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمان‌های» آیت الله خمینی و آیت الله خامنه‌ای، خوانده بود.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز جمعه از «همه چهره های علاقه‌مند به خدمت به مردم» خواست که «در صحنه انتخابات حاضر شوند».

XS
SM
MD
LG