لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

توافق تاریخی کشورهای جهان در پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی


نزدیک به ۲۰۰ کشور برای نخستین بار در تاریخ بر روی یک بسته مشترک بین‌المللی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در جهان به توافق رسیدند.

این توافق تاریخی، شنبه ۲۱ آذر و پس از حدود دو هفته مذاکرات سنگین و فشرده در پاریس، پایتخت فرانسه به دست آمد.

بر اساس این توافق، تمام کشور‌ها موظف شدند که تولید گازهای گلخانه‌ای و استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. همچنین میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه باقی بماند.

پس از آنکه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و رئیس نشست، دستیابی به توافق را اعلام کرد، هیئت‌های حاضر و سران کشورهای جهان همدیگر را در آغوش کشیدند و فریاد شادی سر دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای فابیوس پس از اعلام توافق، گفت: «شما می‌توانید با یک چکش کوچک، چیزهای بزرگی به دست بیاورید».

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس هم جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که «این یک پیروزی برای تمام زمین و نسل‌های آینده است».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در توییتر از توافق پاریس به عنوان اتفاقی بزرگ نام برد. او قرار است درباره این توافق سخنرانی جداگانه‌ای نیز انجام دهد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته که توافق پاریس «گامی بلند برای آینده زمین» است.

افزایش نیافتن رشد دمای کره زمین، یکی از خواسته‌های اساسی کشورهایی بود که با خطر افزایش سطح آب‌های جهان مواجه‌اند.

کشورهای جهان همچنین تعهد دادند که بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ میزان گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی را تا‌‌ همان حدی نگه دارند که خاک، درخت‌ها و اقیانوس‌ها می‌توانند به طور طبیعی جذب کنند.

از نظر عملی، رسیدن به این هدف به معنی این است که کشورهای مختلف باید اشاعه گازهای گلخانه‌ای را که بیشتر بر اثر سوختن نفت، گاز و ذغال سنگ است، در نیمه دوم قرن ۲۱ متوقف کنند.

دستیابی به چنین کاهشی مستلزم تغییر در نحوه مصرف انرژی در سراسر جهان است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که در نشست پاریس حاضر بود، گفت که «تاریخ این روز را به یاد خواهد داشت».

XS
SM
MD
LG