لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

وزیر بهداشت: اغلب فوتی های آنفلوآنزا، بیماریهای زمینه ای داشته اند


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت

در حالیکه یک مدیر وزارت بهداشت ایران از افزایش تعداد قربانیان ابتلا به آنفلوانزای خوکی به ۴۶ نفر خبر داده، وزیر بهداشت اعلام کرد که «هیچ یک» از این افراد «تن‌ها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده‌اند» و بیماریهای «زمینه‌ای» هم داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز شنبه، ۲۱ آذر، خبر داد که ۴۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزا فوت شده‌اند.
وی درعین حال گفت که در مورد این بیماری، «بزرگنمایی» شده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، اعلام کرد که افراد فوت شده «اغلب» دارای بیماری «زمینه‌ای» دیگری بوده‌اند و «هیچ یک» از آنان «تنها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده‌اند.»

به بیماریهایی چون بیماریهای قلبی یا ریوی بیماریهای «زمینه‌ای» گفته می‌شود.

وزیر بهداشت ایران همچنین تاکید کرد که کمبودی درباره دارو یا لوازم پزشکی وجود ندارد.

درهمین حال علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، نیز گفت که دارو و واکسن آنفلوانزا «به میزان لازم وجود دارد.»

محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان درمجلس، روز چهارشنبه، ۱۸ آذر، گفته بود که داروهای تجویز شده از سوی پزشکان برای درمان آنفلوآنزا در داروخانه‌های کرمان «موجود نیست.»

براساس گزارش‌ها بیشترین میزان مرگ افراد بر اثر ابتلا به آنفلوانزای خوکی در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان رخ داده است.

در همین حال اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان گفته است بیش از ۶۰ درصد سفر‌ها و تورهای داخلی و خارجی به کرمان، «تحت تاثیر بیماری آنفلوآنزا و شایعات پیرامون آن» لغو شده است.

مقامات وزارت بهداشت از کاهش افراد مبتلا به این بیماری در استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داده و در عین حال گفته‌اند که استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی، طی هفته‌های آینده «درگیر این بیماری خواهند شد».

در همین حال محمودرضا میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، شامگاه جمعه خبر داد که تعداد افراد مشکوک به این بیماری در سیستان و بلوچستان از ۵۰۰ نفر به ۱۷۸ نفر کاهش یافته است.

به گفته آقای میری، ابتلای ۱۰ نفر از این افراد به آنفلوانزا اثبات شده که تحت درمان هستند.

به گفته مقامات وزارت بهداشت «امسال ویروس اچ۱ان۱ یا ویروس آنفلوانزای خوکی» در ایران شایع شده که «شدت بیماری‌زایی {آن} بیشتر از دیگر ویروس‌هایی است که منجر به آنفلوانزای فصلی می‌شود».

آنفلوانزای خوکی، بیماری حاد تنفسی‌است که در خوک‌ها مشاهده شده و به انسان، و نیز از انسان به انسان سرایت پیدا می‌کند.

علایم اولیه بیماری، شدید‌تر از سرماخوردگی معمولی‌است. در میان کودکان اسهال و استفراغ نیز دیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG