لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۰:۱۳ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

درگذشت پدر هنر ویدیو، هنرمند پیشتاز کره ای مقیم نیویورک «نام جون پایک»


(rm) صدا | [ 4:31 mins ]
هفته گذشته هنرمند کره‌ای مقیم نیویورک آقای نام جون پایک که به خاطر کار با تلویزیون به عنوان یک ابزار هنری شهرت داشت، در 73 سالگی در گذشت. پایک اولین هنرمندی بود که دوربین ویدئو بدست گرفت و از انواع تکنولوژی های ارتباطی و مخابراتی از جمله ماهواره برای خلق هنر استفاده کرد و نشان داد که هنرمندان رادیکال چگونه می‌‌توانند با کار در جوامع، محیط اطراف خود را دگرگون کنند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): آقای نام جون پایک در سال 1964 یعنی 42 سال پیش به نیویورک آمد و ابتدا به عنوان یک نوازنده و موسیقیدان پیشتاز شهرت داشت اما به سرعت به واسطه‌های هنری جدید روی آورد و از نفوذ تلویزیون در جامعه وسیله بیانی ساخت و با از راه رسیدن نوار ویدئو که ضبط و تلفیق تصاویر تلویزیونی را میسر می‌ساخت، شروع به ضبط کردن کولاژهائی از تصاویر کرد که نام او را به نام پدر هنری که بعدا به ویدئو آرت یا هنر ویدئو معروف شد، تثبیت کرد. طی سالها، آقای نام جون پایک از همه وسایل بیان الکترونیک و ارتباطات هنر به وجود آورد. او با ماهواره هنر Global Groove راخلق کرد با نمایش‌های همزمان در نیویورک و سئول، از بدن انسان و ترکیب آن با صفحات تلویزیون در تئاتر زنده یا Living Theater حرفی برای گفتن داشت و وقتی هنوز چیدمان یا installation art اسمی نداشت، آقای نام جون پایک درگالری‌ها و موزه‌های نیویورک از ترکیب تلویزیون‌های قراضه و پیچ و مهره و انواع خرت و پرت دیگر چیدمان‌های عظیم به وجود می‌آورد وقتی هنر مفهومی هنوز اسمی پیدا نکرده بود، آقای نام جون پایک سینه‌بندی از دو صفحه کوچک تلویزیون را روی برهنه خانم شارلوت مورمن، نوازنده ویلن سل کرد و او را در اثری به نام سینه بند تلویزیونی یا TV Bra روی صحنه گذاشت، که هم چیدمان بود هم performance art و هم هنر مفهومی، و آنقدر پیشتاز بود که سالها بعد از آفرینش اولیه تکرار آن در موزه ویتنی نیویورک در سال 1987 و بعد نمایش فیلم آن در سال 2000 همچنان دیدنی بود. خیره‌کننده‌ترین اثری که خاطره آن هنوز در اذهان است، نمایشگاه بزرگ و عظیم مرور در آثار نام جون پایک بود که شش سال پیش در سال 2000 پیش تمام درون ساختمان مدور موزه گوگنهایم را از صفحات بزرگ ویدئو، نئون، چراغهای رنگارنگ و خطوط نوری لیزر پر کرده بود. نام جون پایک در سال 1932 در کره جنوبی به دنیا آمد و در دانشگاه توکیو در رشدته موسیقی و تاریخ هنر مطالعه کرد. در سال 1958 بعد از ملاقات با جان کیج، آهنگساز مدرن آمریکائی و آقای جرج ماسیوناس، بنیانگذار جنبش هنری ضد هنر وضد موسیقی موسوم به فلکسوس به این جنبش پیوست، جنبشی که هنوز هم خارج از جریان اصلی هنر جهان قرار دارد. پایک بعد از آمدن به نیویورک سالها به عنوان یک هنرمند رادیکال و سنت شکن و نئو دادائیست کار کرد اما از دهه 1980 به بعد که ویدئو همگانی شد و در دسترس همگان قرار گرفت، خیلی از ابداعاتی که در گذشته رادیکال و غیرعادی به نظر می‌رسید را جوان‌ها در ویدیوهای MTV همگانی کردند و به نظر می‌رسید که نام جون پایک هم یکی از کسانی است که با این مدیوم جدید کار می‌کنند. از این نظر به قول روبرتا اسمیت، نویسنده نیویورک تایمز، جذابیت هنر وزندگی نام جون پایک در این است که همیشه جوان و رادیکال باقی ماند. نام جون پایک در سال 1996 یعنی حدود 10 سال پیش دچار حمله قلبی شد اما به قول منتقد هنری نیویورکی خانم جنیفر سکس سمت، نام جون پایک به صورت فردی نو از این بستر بیماری برخاست و آرامش جدیدی در رفتار و حالات و هنر او مشاهده شد که او را به بودای ویدیوئی جهان هنر تبدیل کرد. خانم روبرتا اسمیت منتقد هنرهای تجسمی نیویورک تایمز در مقاله‌ای که روز شنبه امروز در باره نام جون پایک منتشر کرد می‌نویسد او چالش عصر جدید را درک می‌کرد و خودش یکی از راهبران این عصر بود و عقیده داشت که در ترکیب هنر و تکنولوژی، هدف باید انسانی کردن تکنولوژی باشد. از دیدگاه او انسانی کردن تکنولوژی الکترونیک شوخ و خندان کردن آن بود و چنانکه خودش روزی گفته است، هدفش این بود که روایت تلویزیونی و امروزی آنتونیو ویوالدی، آهنگساز سرخوش باروک اروپا باشد.
XS
SM
MD
LG