لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

امیرعبداللهیان: مستشاران ایرانی بی‌وقفه به فعالیت در سوریه ادامه می‌دهند


معاون عربی، آفریقایی وزیر خارجه ایران ضمن تکذیب گزارش «رسانه‌های غربی» درباره خروج نیروهای سپاه پاسداران از سوریه، تأکید کرد که ایران و روسیه با یکدیگر «هیچ اختلافی» ندارند و «با جدیت» به ارتش سوریه کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه ۲۲ آذر، گفت که «مستشاران نظامی» ایران «بدون وقفه» به اقدامات خود برای «مبارزه با تروریسم» ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: «هیچ اختلافی بین ایران و روسیه در مورد سوریه وجود ندارد و دو کشور با جدیت به ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنند».

آقای امیرعبداللهیان بار دیگر عملیات نظامی روسیه در سوریه را «مثبت» ارزیابی کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر، به نقل از «مقام‌های نظامی آمریکایی و غربی» خبر داده بود که جمهوری اسلامی در حال «خارج کردن» نیروهای نظامی خود از مناطق نبرد در سوریه است.

این مقام‌های نظامی آمریکایی و اروپایی که به نام آن‌ها اشاره‌ای نشده‌، گفته بودند که این اقدام ایران در ائتلاف دو جانبه ایران و روسیه در ماجرای جنگ سوریه شکاف می‌اندازد.

انتشار این گزارش‌ها درحالی است که پس از ماه عملیات نظامی روسیه در سوریه تعداد نیروهای ایرانی کشته شده در این کشور نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های ایران بیشتر این افراد در «عملیات محرم» کشته شده‌اند که از ابتدای ماه محرم و با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، توسط ارتش سوریه و واحدهای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان برای بازپس‌گیری شهر حلب در سوریه آغاز شد.

در همین حال روز شنبه پیکر شش نیروی ایرانی کشته شده در سوریه در شهرهای مختلف ایران تشییع شده است.

از جمله به گزارش خبرگزاری ایرنا، جنازه سرهنگ پاسدار ستار محمودی نورآبادی در شهرستان نورآباد ممسنی در استان فارس تشییع شد.

در همان روز جنازه‌های یحیی براتی، مرتضی زارع و سجاد مرادی، در اصفهان، جنازه مجتبی ابوالقاسمی در دزفول در استان خوزستان و جنازه حبیب روحی چوکامی در رشت تشییع شده است.

جمهوری اسلامی باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در قدرت را «خط قرمز» خود خوانده و در عین حال اعلام کرده که بحران این کشور تنها «راه حل سیاسی» دارد.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، حل بحران سوریه را «صرفاً در گرو راهکار سیاسی» و «گفت‌وگوهای سوری - سوری» دانست.

وی بار دیگر تأکید کرد که لیست مخالفان بشار اسد که معتقد به «راهکار سیاسی» هستند و لیست «گروه‌های تروریستی» در سوریه باید توسط سازمان ملل تهیه شود.

آقای امیرعبداللهیان روز پنجشنبه ۱۹ آذر، نیز در اعتراض به برگزاری نشست گروه‌های مخالف دولت سوریه در ریاض اعلام کرده بود که براساس بیانیه نشست وین-۲ سازمان ملل «مسئول شناسایی» گروه‌های مخالف بشار اسد است.

ماه گذشته وزیران خارجه نزدیک به ۲۰ کشور در نشست وین ۲ بر سر ضرب‌الاجلی برای آغاز گفت‌وگو‌ها میان دولت بشار اسد و مخالفانش به توافق رسیدند. این طرح که همچنان جزئیات آن کامل نشده، ۱۱ دی ماه، اول ژانویه ۲۰۱۶ را به عنوان ضرب‌الاجل آغاز گفت‌وگو‌ها تعیین کرده است.

بر اساس این طرح، ظرف مدت شش ماه مذاکرات باید به برقراری یک دولت گذار «معتبر، فراگیر، و غیرفرقه‌ای» منجر شود، که تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را ظرف ۱۸ ماه زمان‌بندی کند.

در همین حال بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز ۱۲ آذر گفت که این نهاد بین‌المللی در تلاش برای ایجاد گفت‌وگو میان بشار اسد و گروه‌های معارض او، و برقراری آتش‌بس در سوریه از اوائل ژانویه سال آینده میلادی، اواسط دی ماه است.

XS
SM
MD
LG