لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

مذاکرات صلح یمن در ژنو سوئیس آغاز شد


هتل القصر در عدن، در جنوب یمن.
هتل القصر در عدن، در جنوب یمن.

همزمان با آغاز مذاکرات صلح یمن در شهر ژنو سوئیس، آغاز آتش‌بسی هفت روزه در یمن نیز اعلام شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که آتش‌بس از روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر، شروع شده است.

اما پیش از آغاز آتش‌بس، درگیری‌ها در مناطق مختلف یمن شدت گرفت. از جمله در شمال کشور که یک حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به کشته شدن ۱۵ غیرنظامی منجر شد.

این ائتلاف همچنین اعلام کرده که نیروهایش موفق شدند روز سه‌شنبه یک جزیره در دریای سرخ را از حوثی‌ها پس بگیرند تا کنترل خود بر تنگه باب‌المندب را تحکیم کنند.

در همین حال احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت که فرستاده ویژه این سازمان در یمن امیدوار است آتش‌بس اعلام شده، نخستین قدم برای صلح دنباله‌دار در این کشور جنگ‌زده باشد.

آقای فوزی از طرف‌های شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای صلح خواسته تا به آتش‌بس پایبند باشند.

دور پیشین گفت‌وگوهای صلح یمن در ژنو سوئیس تابستان سال جاری برگزار شد، اما بدون نتیجه پایان یافت. طرف‌های متخاصم هر یک دیگری را به شکست مذاکرات متهم می‌کنند.

اما دور جدید گفت‌وگوها با توافق طرف‌ها بر سر برنامه کاری شروع شده و مقام‌های ارشد دو طرف، رودررو و در غیاب دوربین‌های رسانه‌ها با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

محور اصلی گفت‌وگوها، یافتن راهی برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت ملل متحد درباره یمن است.

بر اساس این قطعنامه، شبه‌نظامیان شیعه‌مذهب حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین که متحدشان به شمار می‌روند، باید از صنعا، پایتخت یمن و دیگر شهرهایی که اشغال کردند، خارج شوند.

سازمان ملل متحد و جامعه جهانی دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، را به عنوان دولت مشروع و قانونی این کشور به رسمیت می‌شناسد.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشور جهان است که به طور علنی از حوثی‌ها حمایت می‌کند.

عربستان سعودی و ائتلافی از کشورهای عربی – اسلامی مدتی است که با هدف بازگرداندن قدرت به آقای هادی، حملاتی را به مواضع حوثی‌ها انجام می‌دهد.

در جریان جنگ داخلی یمن تاکنون بیش از شش هزار نفر کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG