لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

قاب‌های ممنوعه هنرمندان


 علی‌اصغر پورمحمدی، معاون صدا و سیما
علی‌اصغر پورمحمدی، معاون صدا و سیما

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گفت‌وگو با علی‌اصغر پورمحمدی، معاون صدا و سیمای ایران به نقل از او نوشته است که اگر بازیگر یا هر فرد دیگری با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از ایران همکاری کند تلویزیون دولتی ایران از همکاری با او معذور می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم


آقای پورمحمدی که در این گفت‌وگو بحران مالی در سازمان صدا و سیمای ایران را پنهان نکرده حق همکاری با این شبکه‌ها را برای هنرمندان قائل شده و گفته است ما نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم. هرکسی می‌تواند به هر جایی برود.

روز دوشنبه حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نشست خبری خود بار دیگر نسبت به همکاری هنرمندان با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از ایران هشدار داد و گفت هنرمندان ما باید مراقبت کنند که بی‌جهت آب به آسیاب دشمن نریزند چرا که تخلف محسوب می‌شود.

مهدی عبدالله‌زاده‌،‌ روزنامه‌نگار سینمایی در سوییس صحبت‌های مسئولان تلویزیون دولتی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دو جهت مخالف هم می‌داند: «در حالی که با بحران مخاطب و کاهش شدید جذابیت روبرو هست به شدت به همین هنرمندان داخل ایران نیاز دارد. اما تا به امروز به این دلیل که نمی‌خواسته قافیه را ببازد برای همین هنرمندان خط و نشان کشیده ولی به نظر می‌رسد این بار یک مقدار کجدار و مریز و ملایم‌تر برخورد کرده. دلیلش هم این است که دیگر برگ برنده‌ای در دست ندارد. از طرف دیگر حرف‌های آقای نوش‌آبادی هم بیشتر از اینکه بیان‌کننده دیدگاه حاکم بر وزارت ارشاد باشد منعکس‌‌کننده دغدغه‌های دولت در آستانه انتخابات است.»

سیزدهم آذرماه نیز سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ماده ۱۰ قانون ممنوعیت تجهیزات ماهواره‌ای مصوب سال ۱۳۷۴ استفاده از این تجهیزات را خلاف قانون دانسته بود. آقای نوش‌آبادی در حالی به این قانون اشاره کرده است که هشت سال پیش محمود محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دوره هفتم شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با او برای رادیو فردا داشتم برای منع گفت‌وگو با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران تنها جایگاه اخلاقی قائل شده بود: « این ممکن است قانونی نباشد. اما طبعا‌ً یک منع اخلاقی و روحی هست. به هر حال ما با رادیوها یا رسانه‌هایی که طرفدار کشورهایی که خصومت آنها با جمهوری اسلامی ایران برای ما روشن شده گفت‌وگو و مصاحبه نمی‌کنیم.»

برخورد با افرادی که با شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران همکاری می‌کنند با مطرح شدن بحث نفوذ از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پررنگ تر شد: «نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در داخل ملت. به وسیله پول. عمدتا‌ً‌ دو چیز. عمده‌ترین وسیله دو چیز است. یکی پول و یکی هم جاذبه‌های جنسی.»

محمد نوریزاد روزنامه‌نگار و مستند سازی که در گذشته سابقه همکاری با تلویزیون دولتی ایران را داشته است موضع‌گیری‌های اخیر را با سخنان آقای خامنه‌ای بی‌ارتباط نمی‌داند: «اینجا فردی به اسم رهبر می‌آید یک حرفی را می‌زند تخلیه می‌کند خودش را نسبت به فشارهای بین‌المللی و داخلی و بعد دستگاه‌های امنیتی متناسب الفاظی که ایشان بر زبان آورده می‌روند مصداق‌یابی می‌کنند.»

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نهایت به بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران انجامید و در آخرین مورد آن یغما گلرویی ترانه‌سرایی که با تعدادی از هنرمندان ایرانی ساکن لوس‌آنجلس همکاری می‌کرد بازداشت شد.

یغما گلرویی پیشتر در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی تی وی پلاس در تهران انتقادهایی را نسبت به سیاست‌های دولت در حوزه فرهنگ به ویژه موسیقی مطرح کرده بود: «به نظر من تمام کسانی که به صورت مجاز در ایران دارند کار می‌کنند یک جایی وا داده‌اند. یک جایی. با همه این آدم‌ها با همه خوانندگان، آهنگسازان و ترانه‌سرایان در خلوت بنشینی همه دارند نق می‌زنند که بله ارشاد فلان. ولی هیچکدام جرات ندارند. چون به آن آب باریکه کنسرت احمقانه میلاد راضی است.»

اواخر مهرماه نیز گزارش‌هایی درباره ممنوعیت فعالیت ۲۴ خواننده پاپ در ایران منتشر شد. این گزارش دلیل این ممنوعیت را همکاری آنها با تارنمای رادیو جوان و شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور عنوان کرده بود.

سیزدهم آ‌ذرماه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود که پیگیری‌های آنها موجب کاهش تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای شده و ابراز خوشبینی کرده بود که این روند ادامه داشته باشد.

حال خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در گزارشی می نویسد به رغم این هشدارها همچنان این همکاری تداوم داشته است.

محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و مستند‌ساز در تهران می‌گوید: «من به یکی از این مامورین اطلاعاتی گفتم. گفت شما چرا با شبکه‌های خارجی مصاحبه می‌کنید؟ به ایشان گفتم شما بیایید صدا و سیمای خودمان را بردارید بیاورید با من مصاحبه کند تا من مصاحبه نکنم. وقتی تمام راه‌ها را شما به روی یک شاعر به روی یک معترض به روی یک هموطن می‌بندید لاجرم شبکه‌های خارجی می‌توانند معرضی باشند برای جلوه فهم و شعور مردمی که حاکمیت از شعورشان در هراس است.»

بر اساس آماری که اردیبهشت ماه سال جاری رییس وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه داد ۶۰ درصد مردم تهران و به طور متوسط ۴۰ درصد مردم کشور بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند.

XS
SM
MD
LG