لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

«اعلام نامزدی چند زن» در نخستین روز ثبت نام انتخابات خبرگان


پس از ثبت‌نام یک زن برای کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران، معاون سیاسی وزیر کشور بدون اشاره به جزئیات خبر داد که در برخی از استان‌های دیگر نیز تعدادی از زنان برای انتخابات این مجلس کاندیدا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عصمت سوادی، که دارای دکترای فقه و حقوق است، روز پنجشنبه ۲۶ آذر، به عنوان «نخستین» داوطلب زن در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرد.

خانم سوادی پیش از این معاون فرهنگی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و رئیس بسیج اساتید این واحد از دانشگاه آزاد بوده است.

در همین حال محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، خبر داد که به جز تهران، در «سایر استان‌ها» نیز زنانی برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌اند.

او اما اشاره‌ای به نام استان‌ها و تعداد زنانی که برای انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده‌اند، نکرد.

آقای مقیمی همچنین گفت ثبت‌نام زنان برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری «منع قانونی ندارد» اما در نهایت شورای نگهبان باید آنها را «احراز صلاحیت کند».

با وجود اینکه کاندیداتوری زنان برای مجلس خبرگان رهبری براساس قوانین صریحاً ممنوعیتی ندارد، تاکنون هیچ زنی عضو مجلس خبرگان رهبری نبوده است.

در برخی از دوره‌های پیشین انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعدادی از زنان کاندیدا شده بودند اما در نهایت انصراف داده‌اند.

از جمله زهره صفاتی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه زنان، در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بود اما انصراف داد.

وی در آن زمان در مصاحبه‌ای با کیهان فرهنگی گفته بود که آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید قم، در تماس تلفنی با کاندیداتوری او مخالفت کرده و گفته بود که نمی‌خواهیم کاندیداتوری زنان در مجلس خبرگان رهبری «باب شود».

نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز پنج‌شنبه در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های مراکز استان‌ها آغاز شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

در همین حال معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد که تا ظهر روز پنج‌شنبه ۶۵ نفر در سراسر کشور برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند.

احمد خاتمی، علی رازینی و عباس کعبی از اعضای مجلس خبرگان رهبری از جمله افرادی بودند که روز پنج‌شنبه برای انتخابات این مجلس ثبت‌نام کردند.

در همین حال محسن موسوی تبریزی، عضو گروه اصلاح‌طلب مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، و نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری نیز برای کاندیداتوری درانتخابات این مجلس ثبت نام کرد.

آقای موسوی تبریزی پیشتر همزمان با انتخابات مجلس هشتم، برای این انتخابات و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان ثبت نام کرده بود، اما به رغم تأیید صلاحیت او برای انتخابات خبرگان، صلاحیت او برای نامزدی انتخابات مجلس رد شده بود.

XS
SM
MD
LG