لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

واکنش فیروزآبادی به سخنان هاشمی: واژه شورا حیله جدیدی است


حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسح ایران، در واکنشی شدید به اظهارات اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی، بحث درباره شورایی شدن رهبری را یک «حیله جدید» خواند که به گفته او«راه نفوذ دشمنان» را باز می‌کند.

این مقام نظامی ایران روز جمعه، ۲۷ آذر با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم عنوان کرده که امروز «کلید شکستن استحکام داخلی و اقتدار ایران اسلامی، واژه شورا است».

وی در بخشی از این پیام که در خبرگزاری تسنیم بازتاب پیدا کرده، به‌طور غیرمستقیم اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، را هدف قرار می‌دهد و می‌نویسد: «آنان که این واژه [شورا] را به کار می‌برند، کسانی هستند که امامت فتنه‌گران در نماز جمعه، [برای ایشان] شیرین جلوه کرد و جمعی از اهالی فتنه به‌ صورت مختلط و با کفش پس از شعار علیه مقدسات مردم در صفوف نماز جمعه به آنان اقتدا کردند.»

اشاره آقای فیروزآبادی به نمازجمعه روز ۲۶ تیر ۱۳۸۸، حدود یک ماه پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، است که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد و حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز با حضور در آن، به اعتراضات خود نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تداوم بخشیدند.

آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر فرازهایی از خطبه‌های خود که از آنها تعبیر به حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد، مورد انتقاد شدید محافظه‌کاران حاکم بر کشور قرار گرفت.

اما بحث درباره امکان شورایی شدن رهبری جمهوری اسلامی را آقای هاشمی به تازگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بیان کرده است. وی در این مصاحبه عنوان می‌کند که «در قانون اساسی، رهبری را از اول شورایی نوشتند» و نیز پس از درگذشت آیت‌الله خمینی، او به همراه علی خامنه‌ای در ابتدا طرفدار رهبری شورایی بودند.

نظیر این سخنان را اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز مطرح کرده بود و از جمله بهمن سال گذشته اظهار داشت که «اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند رهبری را شورایی کنند و قانون هم راه آن را باز گذاشته است».

اما رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران می‌گوید که طرح مسئله شورایی شدن در آستانه انتخابات خبرگان رهبری یک «حیله» است.

حسن فیروزآبادی در این نامه نوشته است: «امروز که شمشیر فتنه کُند شده است، حیله جدیدی به نام شورا به کار گرفته می‌شود تا راهکار قانون اساسی برای شرایط اضطرار با طرح شورا در مجمع خبرگان، ولایت‌فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور را بشکنند.»

وی در ادامه می‌نویسد: «در تاریخ هیچ‌گاه امامت شورایی و فرماندهی کل قوایی شورایی را شاهد نبوده‌ایم و بر فرض محال چنانچه شورا به جای مقام ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده است، بنشیند، در کشور چند زبانی پیش خواهد آمد و استحکام وحدت در برابر آمریکا و صهیونیست و دشمنان استکباری و مرتجع، شکسته خواهد شد.»

آقای فیروزآبادی در نهایت عنوان کرده که مردم ایران باید در برابر طرح مسئله شورایی شدن رهبری هوشیار باشند «تا آسیبی به کشور وارد نشده راه نفوذ دشمنان برای تجزیه کشور و انقلاب خدای ناکرده گشوده نشود».

XS
SM
MD
LG