لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

برگزاری راهپیمایی‌ دولتی در ایران برای محکومیت «کشتار» شیعیان نیجریه


هزاران نفر در شهرهای مختلف ایران پس از مراسم دولتی نمازجمعه با انجام راهپیمایی، آنچه را که کشتار شیعیان نیجریه و بازداشت رهبر آنها از سوی ارتش این کشور خواندند محکوم کردند.

شیعیان نیجریه می‌گویند که در جریان حمله ارتش این کشور در روز ۲۲ آذر صد‌ها تن از شیعیان کشته شده و ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه که بر اثر اصابت چهار گلوله زخمی شده بود، نیز بازداشت شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که شمار قربانیان این کشتار ممکن است حدود هزار نفر باشد.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که راهپیمایان ایرانی در تظاهرات روز جمعه تهران شعار می‌دادند «ما همه زکزکی هستیم» و پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» او بودند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که در راهپیمایی شهر قم علاوه بر مردم عادی، «طلاب و فضلای ایرانی و خارجی حوزه علمیه قم و همچنین آفریقایی‌تباران مقیم قم» حضور داشته‌اند. در تبریز، نمازگزاران معترضان شعار داده‌اند که «ارتش نیجریه قاتل شیعیان است» و «زکزاکی مجاهد، آزاد باید گردد».

جمهوری اسلامی ایران که حافظ اصلی منافع شیعیان تلقی می‌شود، این کشتار را محکوم کرده است. وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه کاردار نیجریه در تهران را فراخواند و اعتراض خود را به این کشتار در «زاریا» واقع در شمال نیجریه اعلام کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در تماس تلفنی با همتای نیجریایی خود، از حوادث مربوط به شیعیان ابراز تاسف کرد و بر اقدام جدی دولت نیجریه برای اجتناب از خشونت و ایجاد آرامش تاکید کرد.

حادثه زاریا پس از آن رخ داد که شامگاه شنبه تعدادی از هواداران ابراهیم زکزکی سعی کردند با آتش زدن لاستیک، و پرتاب سنگ به خودروی ژنرال توکور بوراتای فرمانده نیروهای مسلح نیجریه، مانع از عبور او از منطقه زاریا شوند.

سخنگوی نیروهای مسلح نیجریه، این تلاش را «اقدامی عامدانه برای ترور» فرمانده نیروهای مسلح خوانده است.

آقای زکزکی فعالیت‌های تبلیغی خود را از اواخر دهه ۷۰ میلادی و همزمان با انقلاب ایران آغاز کرد و به تاثیرپذیری از ایران شهره است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و دولت آمریکا خواستار انجام تحقیقات در مورد این کشتار شده‌اند. رسانه‌های دولتی ایران این حادثه را به شکل گسترده‌ای پوشش داده و آن را «جنایتی وحشتناک» و «قصابی» توصیف کرده‌اند.

احمد خاتمی امام جمعه تهران گفت این کشتار موجب تقویت گروه موسوم به خلافت اسلامی و طرفداران آن در سراسر جهان خواهد شد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه برای اعتراض به این کشتار با محمدو بوهاری همتای نیجریه‌ایش تماس تلفنی گرفت و از حکومت این کشور خواست که به خانواده‌های قربانیان این کشتار غرامت بدهد.

XS
SM
MD
LG