لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

شورای امنیت قطعنامه روند صلح سوریه را تصویب کرد


پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۷ آذرماه به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تصویب این قطعنامه نشانه‌ای کم سابقه از توافق قدرت جهانی بر سر مساله جنگ در سوریه است. درگیری‌های سوریه تاکنون صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

به گزارش «سی ان ان» این قطعنامه خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده شده و می‌گوید، «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد.»

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته است، فرایند دستیابی به صلح در سوریه سخت خواهد بود.

آقای کری تاکید کرده است: «ما در خصوص موانع پیش رو دچار توهم نیستیم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، در قطعنامه شورای امنیت از‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است، تا زمینه مذاکرات نمایندگان گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و مقام‌های دولت سوریه برای تشکیل دولت انتقالی را تا اوایل ژانویه ۲۰۱۶ فراهم کند.

این قطعنامه همچنین تصریح شده است که تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در جریان مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آغاز خواهد شد. دبیرکل سازمان ملل نیز در اولین ماه پس از این قطعنامه گزارشی از نظارت خود بر روند تحولات سوریه ارائه خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قطعنامه شورای امنیت با این حال تصریح کرده است که آتش بس شامل گروه‌هایی که تروریستی اعلام شوند نخواهد شد. این گزارش می‌افزاید با توجه به این قسمت از قطعنامه، حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و روسیه به موضع گروه حکومت اسلامی در سوریه به رغم آتش بس احتمالی ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه، در مذاکرات وزرای امور خارجه ۲۰ کشور جهان در نیویورک در روز جمعه در خصوص تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه بحث و گفت‌و‌گو شده است.

این در حالی است که اردن فهرستی از گروه‌هایی که می‌بایست در لیست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند را ارائه کرده است. اما گفته می‌شود در این خصوص توافق وجود ندارد.

ذکر نام سپاه پاسداران در «فهرست تروریستی» و واکنش ظریف

اردن در فهرست ارائه شده به نشست نیویورک دربارهٔ سوریه، نام سپاه پاسداران را نیز به عنوان گروهی تروریستی آورد؛ امری که با واکنش شدید وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، در فهرستی که وزیر امور خارجه اردن به این نشست ارائه کرد، نام ۱۵۷ گروه فعال در عرصه سوریه و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آورده شده بود.

بنا بر این گزارش، محمدجواد ظریف در این جلسه به این اقدام اردن «واکنشی شدید» نشان داده و از آن «ابراز شگفتی و تعجب کرد.»

به نوشته خبرگزاری مهر وزیر خارجه اردن نیز در واکنش به اعتراض ظریف گفت: «ما از همه طرف‌های دخیل در موضوع سوریه خواسته‌ایم که اسامی گروه‌هایی که گمان می‌کنند در عرصه سوریه دست به اقدام تروریستی می‌زنند، اعلام کنند و نام سپاه را هم نه اردن بلکه یکی از کشورها ارائه کرده‌است.»

XS
SM
MD
LG