لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات مجلس خبرگان شد


حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان
حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و رئیس سابق مجلس خبرگان، روز دوشنبه ۳۰ آذر با حضور در وزارت کشور برای پنجمین دوره انتخابات این مجلس ثبت‌نام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز دوشنبه همچنین محمدرضا عباسی‌فرد نماینده دور سوم مجلس خبرگان رهبری و از چهره‌های نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شد.

آقای عباسی فرد در انتخابات گذشته مجلس خبرگان رد صلاحیت شده بود.

آقای رفسنجانی یک روز پیش از کاندیداتوری ضمن هشدار تلویحی درباره سلامت انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، «سالم» بودن انتخابات مجلس خبرگان را «ضروری‌‌تر» از انتخابات مجلس دانسته و گفته بود اگر این انتخابات «قابل قبول نباشد، خدشه‌ای بر نظام اسلامی ما وارد می‌شود».

او روز دوشنبه نیز پس از ثبت‌نام در برای نامزدی در انتخابات، در سخنانی بر اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تأکید کرد، و تأکید کرد که «هر دو مجلس در سعادت کشور می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند و این موضوع بستگی به رأی ملت دارد که هر چه بخواهند روی برگه‌های رأی خواهند نوشت».

آقای رفسنجانی همچنین مجلس خبرگان را «محور، اساس و ستون خیمه انقلاب اسلامی و ملت ایران» دانست و گفت که این مجلس «تا به حال در دوره‌های گذشته به خوبی انجام وظیفه کرده، و مناسب‌ترین فردی که مجلس خبرگان انتخاب کرده، کار خود را با طراوت و شادابی و احساس مسئولیت انجام می‌دهد».

در روزهای گذشته نیز برخی از چهره‌های نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمود علوی وزیر اطلاعات، ابراهیم امینی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان و محسن موسوی تبریزی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بودند.

آیت‌الله علی محمد دستغیب و آیت‌الله امجد از روحانیون نزدیک به جنبش سبز ایران نیز برای این دور از انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده‌اند.

آیت‌الله دستغیب در سالیان گذشته انتقادات شدیدی را نسبت به عملکرد مجلس خبرگان مطرح کرده بود.

صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رد شد.

در همین حال پس از اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و محمد موسوی بجنوردی برای انتخابات مجلس خبرگان و همچنین اعلام حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، تعدادی از امامان جمعه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره راه یافتن افرادِ به گفته آنان «فتنه‌گر»، به دو مجلس شورا و خبرگان هشدار دادند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۰ آذر از شورای نگهبان خواسته بود که «بدون هیچ واهمه‌ای» کاندیداهای انتخابات را «تا زمانی که احراز صلاحیت درست نکرده» تأیید نکند.

از سال گذشته برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

محمدتقی مصباح یزدی کاندیدا شد

روز دوشنبه محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون منتقد آقای هاشمی رفسنجانی که از او به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری نام برده می‌شود، نیز برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد.

محسن قمی، عضو مجلس خبرگان و معاون بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی و علی‌اصغر دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز روز دوشنبه برای انتخابات دوره بعد این مجلس کاندیدا شدند.

روز یکشنبه نیز محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمد محمدی ری‌شهری وزیر اسبق اطلاعات، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور و مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG