لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

سلامی: نیروهای سپاه در سوریه کم نشده‌اند


حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه
حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ضمن تکذیب تلویحی کاهش نیروهای ایرانی در سوریه، اعلام کرده است که تعداد مشاوران و مستشاران حاضر در این کشور کم نشده‌اند.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه، اول دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره کاهش نیروهای ایرانی در سوریه گفت: «اینکه تعداد حضور مشاوران سپاه در سوریه کم یا زیاد می‌شود موضوع لحظه‌ای است و ربطی به راهبردهای دفاعی ندارد ضمن اینکه کاهشی هم در این خصوص وجود ندارد.»

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر، به نقل از «مقام‌های نظامی آمریکایی و غربی» خبر داده بود که جمهوری اسلامی در حال «خارج کردن» نیروهای نظامی خود از مناطق نبرد در سوریه است.

این «مقام‌های نظامی آمریکایی و اروپایی» که به نام آن‌ها اشاره‌ای نشده‌، گفته بودند که این اقدام ایران در ائتلاف دو جانبه ایران و روسیه در ماجرای جنگ سوریه شکاف می‌اندازد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز اخیرا به نقل از یک کار‌شناس روس خبرداده بود که شمار نیروهای ایرانی در سوریه از ۷هزار نفر به ۷۰۰ نفر کاهش یافته است.

ایران می‌گوید که نیروی نظامی در سوریه ندارد ولی مستشاران خود را برای کمک به نیروهای دولتی سوریه علیه گروه‌هایی که آن‌ها را «تروریست» و «تکفیری» می‌خواند به این کشور فرستاده است.

ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، هستند.

طی ماه‌های اخیر شمار زیادی از نیروهای ایرانی در سوریه و بویژه در اطراف حلب کشته شده‌اند و رسانه‌های ایران پوشش وسیعی به مراسم تشییع جنازه آن‌ها در شهر‌های مختلف کشور داده‌اند.

یک سایت عربی نیز روز دوشنبه ۳۰ آذرماه از «اسارت» دو نظامی ایرانی در اطراف شهر حلب در سوریه به دست گروه شبه نظامی «گردان شام» خبر داد و عکس‌های آن‌ها را منتشر کرد.

«سپاه، قدرت موشکی خود را براساس قطعنامه‌ها تنظیم نمی‌کند»

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که «هرگز» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران را «مطالعه نمی‌کنیم» و «توسعه قدرت دفاعی و بازدارنده» این نهاد «هیچ ربطی» به قطعنامه‌ها ندارد.

سرتیپ حسین سلامی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت: «سپاه قدرت موشکی خود را براساس قطعنامه‌ها تنظیم نمی‌کند.»

وی اضافه کرد: «وظیفه ما تولید قدرت است و در این زمینه هرگز قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم و هیچ وقت هم قرار نیست چند پاراگراف، حرکت پرشتاب ما را برای تولید و قدرت دفاعیمان محدود کند.»

گفته‌های آقای سلامی پس از آن بیان می‌شود که گروهی از ناظران بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل، در گزارش تازه‌ای گفته‌اند موشک «عماد» از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار است و این امر بر اساس بند نهم قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تخلف محسوب می‌شود.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، نیز پس از انتشار این گزارش گفته است که آمریکا برای اقدامات عملی علیه تهران فشار خواهد آورد.

در همین حال دست‌کم ۳۶ سناتور از ۵۴ سناتور جمهوری‌خواه از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در این بخش از کنگره، در نامه‌ای به اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با اشاره به آزمایش این موشک، خواسته‌اند که تحریم‌ها علیه تهران متوقف نشود.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه، ۲۵ آذر، در واکنش به این موضع گیری‌ها، موشک «عماد»، را یک موشک «کاملاً متعارف» خوانده و تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی خود «هیچ محدودیتی را نخواهد پذیرفت.»
روز ۱۹ مهر و درست در روزی که مجلس ایران کلیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد، وزارت دفاع ایران از آزمایش یک موشک بالستیک جدید به نام «عماد» خبر داد.

وزیر دفاع ایران برد دقیق این موشک را اعلام نکرده اما گفته که موشک «عماد» یک موشک «دوربرد» است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که موشک «عماد»، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد اما ایران این ادعا را رد کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش‌تر گفته بود که تهران قطعنامه‌های پیش از قطعنامه ۲۲۳۱ را «فاقد اعتبار» دانسته و خود را موظف به اجرای آن‌ها نمی‌داند.
در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز از ایران خواسته شده تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» اتمی وین، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از فناوری‌های موشک‌های بالستیک، صورت ندهد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که مفاد این قطعنامه درباره «امکانات دفاعی» و به خصوص موشک‌های ایران را «مردود» می‌داند و «زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت».

XS
SM
MD
LG