لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

عفو بین‌الملل: در حملات روسیه در سوریه ممکن است جنایت جنگی رخ داده باشد


حمله‌ای به بازاری در اریحا که گفته می‌شود توسط روسیه انجام شده، دست‌کم ۴۹ قربانی غیرنظامی برجای گذاشت
حمله‌ای به بازاری در اریحا که گفته می‌شود توسط روسیه انجام شده، دست‌کم ۴۹ قربانی غیرنظامی برجای گذاشت

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در حملات هوایی روسیه در سوریه دست‌کم ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند و برخی از حملات «مستقیما» به غیرنظامیان یا مراکز مسکونی انجام شده است.

«عفو بین‌الملل»، اول دی‌ماه، گفت برخی از حملات روسیه در سوریه ممکن است مصداق جنایت جنگی باشد و انجام تحقیقات مستقل در مورد آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این سازمان ناظر بر حقوق بشر در بیانیه خود گفته است برخی حملات روسیه «با هدف قرار دادن مراکز مسکونی، مستقیما علیه غیرنظامیان یا اماکنی که در آنها حضور داشته‌اند، انجام شده است. بدون آنکه اثری از وجود اهداف نظامی یا حتی مراکز درمانی در آنها دیده شود. نتیجه آنها هم کشته و زخمی شدن غیرنظامیان بوده است».

همزمان، این احتمال مطرح شده است که ارتش روسیه دست به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای زده است و یا مناطق مسکونی را با بمب‌هایی که هدایت‌شونده نیستند، بمباران کرده است.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر و حملاتی در حمص، ادلب و حلب را در بر می‌گیرد.

حلب از جمله مهم‌ترین مراکز درگیری‌ها میان بخشی از شورشیان با نیروهای وابسته به حکومت مرکزی سوریه یا متحدان آنها است. برخی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران نیز در اطراف حلب کشته شده‌اند. ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت اسد هستند.

روسیه می‌گوید حملات هوایی‌اش برای هدف قرار دادن گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و «دیگر تروریست‌ها» انجام می‌شود.

با آغاز حملات هوایی روسیه، کشورهایی مانند آمریکا و سازمان‌هایی مانند «ناتو» گفتند عمده این حملات نه علیه گروه‌های افراطی که علیه شورشیانی که از حمایت غرب برخوردار هستند، انجام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در عین‌حال گفته است مقام‌های روس پس از برخی حملات علیه غیرنظامیان، یا آنها را تکذیب کرده یا سکوت اختیار کرده‌اند.

یکی از مواردی که این سازمان به آن اشاره کرده، حمله مرگبار به بازاری در شهر اریحا در استان ادلب است. حملاتی که در همان ساعات نخستین گفته شد دست‌کم ۳۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته و «عفو بین‌الملل» اکنون می‌گوید جان دست‌کم ۴۹ غیرنظامی را گرفت. حملات اریحا، هشتم آذر ماه رخ داده بود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، در گزارش تازه‌ خود در روز سه‌شنبه، از کشته شدن دست‌کم ۲۱۳۲ نفر از زمان آغاز حملات روسیه در سوریه، یعنی تقریبا سه ماه گذشته، خبر داد. این گروه شمار قربانیان غیرنظامی را ۷۱۰ نفر عنوان کرده است.

جنگ داخلی سوریه، با صدها هزار کشته، میلیون‌ها زخمی و آواره و پناهجو، از ماه مارس سال ۲۰۰۱ و در پی سرکوب مرگبار اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد، آغاز شد. طی سال‌های گذشته، این کشور مرکز حضور گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» یا شاخه‌های القاعده شده است.

XS
SM
MD
LG