لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

مقام ارشد روس: مسکو برای مقابله با «داعش» با طالبان رابطه برقرار کرده


نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته است مسکو برای تبادل اطلاعات علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، «کانالی ارتباطی» با طالبان گشوده است. وزارت دفاع افغانستان تلویحا ناخشنودی خود را از این موضوع ابراز کرده است.

ضمیر کابُلوف، از دیپلمات‌های ارشد روسیه و مشاور ولادیمیر پوتین در امور افغانستان، دوم دی‌ماه، به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته است «منافع طالبان به طور عینی با منافع ما مطابقت پیدا کرده است».

کابلوف گفته است «ما و طالبان یک کانال ارتباطی برای تبادل اطلاعات ایجاد کرده‌ایم».

رسانه‌های افغانستان می‌گویند این نخستین بار است که یک مقام روس به طور رسمی از رابطه با طالبان سخن می‌گوید.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته‌های ضمیر کابلوف را تائید کرده است.

رادیو آزادی، بخشی دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، گزارش داده‌‌است که دولت افغانستان از رویدادهای تازه خشنود نیست.

ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر درگیر نبردهایی با شورشیان طالبان هستند. این گروه بارها حملاتی مرگبار را علیه نظامیان افغانستان، نیروهای نظامی خارجی و نیز غیرنظامیان انجام داده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به رادیو آزادی گفته است «رابطه مستقیم هر کشور دیگری با گروه‌های تروریستی در افغانستان پذیرفتنی نیست».

این در حالی‌ست که به گزارش رادیو آزادی، روابط کابل و مسکو از زمان سقوط حکومت محمد نجیب‌الله (در سال ۱۹۸۶)، هرگز چنین نزدیک و گرم نبوده است. در عین حال این احتمال مطرح شده که روسیه به افغانستان سلاح بفروشد.

این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی در مورد برقرار کردن رابطه کشورهای هم‌جوار افغانستان با طالبان، برای «مبارزه با داعش»، منتشر می‌شود.

پیشتر گفته شده بود که چند تن از مقام‌های «بلندپایه» طالبان، به ایران سفر کرده و از جمله در مورد «همکاری» در «جنگ علیه داعش» با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده‌اند.

مقام‌های دولتی ایران از این سفر ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند.

رابطه ایران و طالبان در زمان حکومت این گروه در افغاستان با تنش‌هایی گاه شدید روبه‌رو بوده است.

اما در عین حال اسنادی نیز منتشر شده‌اند که پس از سقوط طالبان، ایران زمانی «برای بی‌ثبات کردن افغانستان» از این گروه «حمایت‌های پنهان مالی و تسلیحاتی» می‌کرد و به آنها در خاک خود آموزش و پناه می‌داده تا علیه نیروهای ائتلاف مبارزه کنند.

مقام‌های ایرانی در مواردی گزارش‌های مربوط به کمک به طالبان را تکذیب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG