لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

نام‌نویسی خبرگان؛ ۱۷۶ تن برای ۱۶ کرسی تهران ثبت‌نام کرده‌اند


پس از پایان مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دبیر ستاد انتخابات ایران خبر داد که ۸۰۱ نفر برای انتخابات این مجلس نام‌نویسی کرده‌اند که بیشترین ثبت‌نام‌ها در استان تهران و با ۱۷۶ کاندیدا بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی پورعلی مطلق، روز پنج‌شنبه سوم دی، اعلام کرد که ۱۶ نفر از این کاندیدا‌ها زن هستند.

گفته‌های آقای پورعلی مطلق در حالی بیان شده است که محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات ایران، روز چهارشنبه خبر داده بود که ۱۹زن برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود. نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح روز پنج شنبه ۲۶ آذر، آغاز شده و چهارشنبه دوم دی ماه پایان یافت.

بر اساس گزارش‌ها، اکثر اعضای مجلس خبرگان رهبری برای انتخابات دور بعد این مجلس کاندیدا شده‌اند.

به گزارش خبر آنلاین، رضا استادی، محسن خرازی، عباس محفوظی، علی اصغر معصومی، ابوالحسن مهدوی، هادی باریک‌بین و حسن آقا شریعتی نیاسر از جمله اعضای مجلس خبرگان رهبری هستند که برای دوره بعد این مجلس کاندیدا نشده‌اند.

همچنین در شرایطی که خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه از ثبت نام عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داده بود، احمد هاشم آبادی، سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس، این گزارش را تکذیب کرد.

علاوه بر اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری برخی از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، رسول منتجب‌نیا، مجید انصاری، محمد اشرفی اصفهانی و محمدمهدی فقیهی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شده‌اند.

در مقابل مرتضی آقاتهرانی، مهدی طائب و ناصر سقای بی‌ریا از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی که از او در برخی رسانه‌های ایران به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، نیز برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند.

کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید از سوی فقهای شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه گفت: «تصمیم بر این است که از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آزمون کتبی و مصاحبه اخذ شود که پس از آن، نتایج نهایی اعلام خواهد شد».

در دوره‌های گذشته تعدادی از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اعتراض به برگزاری آزمون برای تأیید صلاحیت کاندیداها از شرکت در رقابت‌های انتخابات این مجلس انصراف داده بودند.

محمد مؤمن از فقهای شورای نگهبان، روز سه‌شنبه ۲۴ آذر، داشتن اجازه اجتهاد از مراجع تقلید «شرط کافی صلاحیت» برای کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری ندانسته و گفته بود که «اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب می‌شد که عده‌ای برای گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقلید اصرار کرده و باعث آزار و اذیت ایشان شوند».

با این حال علی مطهری، نماینده تهران، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه صدا گفته‌های آقای مؤمن را «تضعیف» کردن مراجع تقلید خواند و گفت که بهتر است تأیید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به جای شورای نگهبان توسط نمایندگان مراجع تقلید انجام شود.

XS
SM
MD
LG