لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

روز ششم ثبت‌نام: بیش از هشت هزار نفر نامزد انتخابات مجلس شده‌اند


ثبت نام انتخابات در استان فارس
ثبت نام انتخابات در استان فارس

گزارش‌ها حاکی است که تا پایان ششمین روز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هشت هزار و ۱۶۷ نفر نام‌نویسی کرده‌اند.

به گزارش روز پنچشنبه سوم دی‌ماه خبرگزاری ایرنا، دو هزار و ۲۹۹ نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند.

محمد حسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات کشور، در خصوص زمان ثبت‌نام در آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس گفته است: فردا جمعه چهارم دی از ساعت ۸ تا قبل از ساعت ۲۴، از داوطلبان انتخابات مجلس ثبت‌نام خواهد شد و در روز شنبه به هیچ عنوان ثبت‌نام نخواهیم داشت.

به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، از افرادی که تاکنون برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده‌اند، ۷۱۱ نفر زن و ۶۳۲۲ نفر مرد هستند.

محمد حسین مقیمی همچنین گفته است که تاکنون ۵۳۲ نفر از ثبت نام کنندگان سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی دارند.

به گزارش ایرنا، تاکنون شماری از نمایندگان حاضر در مجلس نهم و چهره‌های سیاسی از جمله اعظم طالقانی سهیلا جلودار‌زاده، نماینده سابق مجلس، مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور دولت خاتمی، برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

تعدادی از چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی رییس مجلس، محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی این حزب نیز ثبت‌نام کرده‌اند.

در همین حال، عیسی فرهادی، فرماندار تهران با اشاره به اینکه «استقبال از نامزدی در انتخابات مجلس دهم به مراتب بیش از مجلس نهم بوده» گفته است: تا این لحظه پرونده ثبت‌نام هزار و ۱۵۷ نفر از داوطلبان کاندیداتوری از حوزه انتخابیه تهران تکمیل شده است.

لیست اصلاح طلبان «آماده نیست»

در همین حال، به دنبال انتشار گزارش‌هایی از تهیه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان، محمدرضا عارف، ‌رییس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته است: این شورا «هنوز هیچ لیستی را چه به صورت موقت و چه به صورت نهایی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده نکرده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، پیشتر سهیلا جلودار‌زاده گفته بود که لیست موقت اصلاح طلبان برای تهران آماده شده است.

اما محمدرضا عارف گفته که احتمالا این «لیست موقت مربوط به احزاب اصلاح‌طلب است».

طی روز‌های اخیر شماری از از شخصیت‌ها و احزاب اصلاح طلب به دلیل نگرانی از رد صلاحیت‌های خواستار نام نویسی «همگانی» شده‌ بودند.

این در حالی است که به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره حضور اصلاح طلبان در رقابت‌های انتخابات مجلس دهم، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم با اکثریت اصلاح طلب ابراز نگرانی کرده‌اند.

بسیج سپاه پاسداران نیز بیشتر از شورای نگهبان خواست تا با قطعیت نسبت به رد یا تایید صلاحیت‌ها اقدام کند.

در انتخابات مجلس هشتم هفت هزار و ۵۹۷ نفر ثبت نام کرده بودند که چهار هزار و ۴۷۶ نفر از این تعداد تایید شدند.

در انتخابات مجلس نهم که اصلاح طلبان آن را تحریم کردند، پنج هزار و ۴۰۵ نفر ثبت‌نام کردند.

به گفته وزیر کشور وقت، تا پیش از اعلام وضعیت صلاحیت‌ها ۴۷۰ کاندیدا‌ها از حضور در این انتخابات منصرف شدند و شورای نگهبان در نهایت صلاحیت سه هزار و ۴۴۴ نفر را تایید کرد.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری هفتم اسفند امسال برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG