لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

هشدار سه امام جمعه در ایران؛ «اجازه تصدی فتنه‌گران را نمی‌دهیم»


برخی از امامان جمعه ایران از جمله امامان جمعه مشهد و شیراز، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «خط قرمز» در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری خوانده و اعلام کرده‌اند که «اجازه تصدی فتنه‌گران را در کشور نمی‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری مهر احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز چهارم دی گفت: «جریانات سیاسی وابسته به فتنه ۸۸ که تصور می‌کنند با استفاده از فضای باز انتخاباتی می‌توانند مسئولیتی را برعهده بگیرند بدانند که مردم اجازه این کار را نخواهند داد».

وی اضافه کرد: «امروز بازماندگان فتنه ۸۸ اگر در این مملکت از یک فرمانداری یا شهرداری ناحیه تا وزارت و نمایندگی و یا هر قسمت دیگر روی کار بیایند، آنجا مقر آمریکا خواهد بود».

آقای علم‌الهدی با اشاره به اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، افزود: «واقعاً اگر کسی می‌رفت و با آمریکا می‌ساخت و مزدور آمریکا می‌شد شرافت داشت به این کسانی که ندانسته به آمریکا کمک کردند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

پس از اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی و افراد نزدیک به او از جمله حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان و همچنین اعلام حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، تعدادی از امامان جمعه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره راه یافتن افرادِ به گفته آنان «فتنه‌گر»، به دو مجلس شورا و خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۰ آذر از شورای نگهبان خواسته بود که «بدون هیچ واهمه‌ای» کاندیداهای انتخابات را «تا زمانی که احراز صلاحیت درست نکرده» تایید نکند.

در همین حال اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، نیز در خطبه‌های روزچهارم دی، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «خط قرمز» برای رسیدگی به صلاحیت کانیداهای انتخابات پیش رو خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد سعیدی، امام جمعه موقت قم، نیز از مردم خواست کسانی را در انتخابات پیش روز انتخاب کنند که با «فتنه‌گران» مرزبندی شفاف باشند.

تعدادی از اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف معاون اول محمد خاتمی در دوره ریاست جمهوری، مرتضی الویری شهردار پیشین تهران، محمدجواد حق‌شناس و رسول منتجب‌نیا از اعضای حزب اعتماد ملی، مرتضی مبلغ و اشرف بروجردی معاونان وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، یدالله طاهرنژاد وعلی محمد نمازی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی، و تعدادی از نمایندگان سابق اصلاح‌طلب مجلس از جمله الیاس حضرتی و جواد اطاعت برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا شده‌اند.

درهمین حال برخی از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، رسول منتجب‌نیا، مجید انصاری، محمد اشرفی اصفهانی و محمدمهدی فقیهی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG