لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

استقبال آمریکا از انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در چارچوب برجام


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از انتقال بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، از این اقدام به عنوان یکی از مهم ترین گام ها در راستای اجرای تعهدات تهران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتقال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده با غلظت کم ایران به روسیه در روز دوشنبه هفتم دیماه یک گام کلیدی از سوی ایران برای اجرای توافق با کشورهای عضو گروه ۱+۵ است.

طبق این گزارش، وزرات امور خارجه روسیه روز دوشنبه خبر انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به روسیه را تأیید کرده است.

در همین حال، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه را تأیید کرده است.

علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص اظهارات وزارت امور خارجه روسیه گفته است: «روند تبادل سوخت انجام شده است.»

ایسنا اضافه کرده است: «بر اساس برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران که حدود هشت تن است به جز ۳۰۰ کیلوگرم به روسیه انتقال و در ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت شده است.»

این خبرگزاری به نقل از منابع ایرانی و روسی نوشته است که میزان اورانیوم منتقل شده به روسیه بیش از ۸.۵ تن بوده است و ایران حدود ۱۴۰ تن در ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت کرده است.

این در حالی است که جان کری در خصوص انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در بیانیه‌ای گفته است: «با حرکت یک کشتی حامل ۲۵ هزار پوند (۱۱ هزار و ۳۴۰ کیلو گرم) اورانیوم غنی شده از ایران به سمت روسیه، ایران یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای اجرای تعهداتش را برداشت. این محموله شامل کلیه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۰ درصد بود، به جز آن بخش که به صفحه سوخت راکتور تهران تبدیل شده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: «انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج، یک گام اساسی در جهت اجرای تعهدات ایران است که تا روز اجرای توافق بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار نداشته باشد.»

براساس توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در وین، تهران پذیرفت تا ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم تقلیل دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با انتقال این میزان از ذخایر اورانیوم ایران به خارج، این کشور اکنون اورانیوم غنی شده برای تولید یک بمب اتمی را ندارد. بنابراین دوره زمانی لازم برای تولید مواد مورد نیاز جهت تولید یک بمب هسته‌ای که «زمان گریز» هسته‌ای نامیده می‌شود، برای ایران طولانی تر می‌شود.

وزیرامور خارجه آمریکا نیز در بیانیه خود تاکید کرده است که با انتقال اوارنیوم غنی شده ایران به روسیه، «زمان گریز» ایران از دو تا سه ماه به شش تا ۹ ماه افزایش خواهد یافت.

جان کری تاکید کرده است که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در «روز اجرا» لغو خواهد کرد.

«روز اجرا» روزی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران تعهدات خود در خصوص ذخایر اورانیوم، رآکتور آب سنگین اراک، کارخانه تولید آب سنگین، تأسیسات فردو، و تعدادی دیگر از اقدامات مقدماتی را انجام داده است و در مقابل آمریکا و اتحادیه اروپا کلیه و فرامین و آیین نامه‌های خود را در خصوص لغو یا توقف اجرای تحریم‌ها عملی خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز به بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به روسیه واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG