لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

اعلام برنامه‌ ریاضت اقتصادی در عربستان در پی کسر بودجه میلیاردی


بخشی از هیئت وزرای عربستان سعودی
بخشی از هیئت وزرای عربستان سعودی

عربستان سعودی که اقتصادش با پیامدهای افت شدید قیمت نفت مواجه شده از انجام طرح‌ ریاضت اقتصادی بزرگی خبر داد که، بنا بر برخی گزارش‌ها، افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت فروش بنزین در بازار داخلی کشور یکی از آنهاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش تازه وزارت دارایی عربستان که روز دوشنبه، هفتم دی، منتشر شد تغییرات عمده‌ای در نحوه بودجه‌بندی دیده می‌شود، تغییراتی که حکومت سعودی پیش از این به خاطر حساسیت سیاسی از آنها پرهیز می‌کرد.

بنا بر این گزارش، کاهش هزینه‌ها، «اصلاح» یارانه بنزین، افزایش مالیات‌ها به‌ویژه در مورد نوشابه و دخانیات، و خصوصی‌سازی از اقدامات اعلام‌شده توسط حکومت سعودی است.

بنا بر اعلام وزارت دارایی عربستان، قرار است یارانه‌های پرداختی برای آب، برق، و مشتقات نفتی به مدت پنج سال کاهش پیدا کنند.

بنا به اعلام مقامات سعودی، دولت عربستان هم‌اینک با کسری بودجه‌ای معادل ۹۷٫۹ میلیارد دلار روبه‌رو شده که ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به‌ شمار می‌آید.

بودجه اعلام‌شده برای سال ۲۰۱۶ قرار است این کسری بودجه را تا اندازه‌ای کاهش داده و به سطح ۸۷ میلیارد دلار برساند.

به نوشته رویترز، این طرح‌ها نشان‌دهنده این است که عربستان امیدی به افزایش دوباره بهای نفت در ماه‌ها و احتمالاً سال‌های پیش رو ندارد.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گذشته هشدار داد که اگر دولت عربستان به برنامه‌های ریاضت اقتصادی روی نیاورد حدوداً تا پنج سال آینده «با بی‌پولی مواجه خواهد شد».

XS
SM
MD
LG