لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

صالحی: ایران حدود ۲۰۰ تن کیک زرد از روسیه دریافت کرد


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی

پس از استقبال وزیر خارجه آمریکا از انتقال بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد که «یکی، دو روز پیش» حدود ۱۱ تن اورانیوم غنی‌شده به روسیه «صادر» و حدود ۱۹۷ تن کیک زرد از این کشور وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صالحی، رئیس انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ۸ دی، گفت که بر اساس نامه رهبر جمهوری اسلامی برای اجرای توافق اتمی وین، ایران اول کیک زرد را تحویل گرفته و بعد اورانیوم خود را «صادر» کرده است.

آقای صالحی ابراز امیدواری کرد که پس از انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، «هر چه زود‌تر» توافق اتمی وین «عملیاتی» و همه تحریم‌های غرب علیه ایران رفع شود.

وزرات خارجه روسیه نیز روز دوشنبه خبر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه را تأیید کرده بود.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه با استقبال از انتقال بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، از این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای اجرای تعهدات تهران در چارچوب توافق اتمی وین یاد کرد.

بر پایه توافق ۲۳ تیرماه بین ایران و گروه ۵+۱، تهران باید ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به حدود ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد.

ایران همچنین باید با غیرفعال و انبار کردن اکثر دستگاه‌های سانتریفیوژ خود مخزن آب سنگین نیروگاه اراک را خارج کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه به رئیس ‌جمهور ایران برای اجرای توافق اتمی وین، اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک و معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد را «تنها هنگامی» مجاز دانسته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، پرونده اتهامی مربوط به تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را بست.

XS
SM
MD
LG