لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

عراق، ترکیه را به «اقدام نظامی» تهدید کرد


ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق
ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، هشدار داده که در صورت خارج نشدن نیروهای نظامی ترکیه از شمال عراق، بغداد ممکن است به «اقدام نظامی» متوسل شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای جعفری روز چهارشنبه ۹ دی در یک کنفرانس خبری گفته که بغداد به تلاش‌های خود برای یافتن «راه حلی صلح‌آمیز» ادامه می‌دهد اما افزوده است: «اگر جنگ اجتناب ناپذیر باشد، ما آن را برای حفاظت از حاکمیت، مردم و منابع خود در نظر خواهیم گرفت».

ترکیه مدتی است که پایگاهی نظامی در بعشیقه، در نزدیکی موصل، واقع در شمال عراق احداث کرده و در آن نیروهای نظامی اقلیم خودمختار کردستان عراق (موسوم به پیشمرگه) را آموزش می‌دهد.

هدف از آموزش این نیرو‌ها «مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش)» عنوان شده است.

اما دولت مرکزی عراق می‌گوید که نیروهای نظامی ترکیه بدون موافقت بغداد در خاک این کشور مستقر شده‌اند و خواستار خروج آن‌ها از عراق است.

دولت ترکیه این مسئله را رد کرده و گفته که نیرو‌هایش با درخواست دولت عراق وارد این کشور شده‌اند، میان بغداد و آنکارا «سوءتفاهم» پیش آمده و ترکیه به تدریج نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، خواستار خروج نیروهای نظامی ترکیه از شمال عراق شده بود.

اما تعدادی از نیروهای نظامی ترکیه همچنان در بعشیقه حضور دارند.

تهدید ترکیه به اقدام نظامی توسط وزیر امور خارجه عراق در حالی صورت گرفته که ماه پیش نیز رییس جمهور عراق، ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج نیروهای ترکیه از شمال این کشور تعیین کرد اما پس از آن، بغداد تنها به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

موصل که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای عراق است از تابستان گذشته به تصرف حکومت اسلامی درآمد.

دولت عراق هفته جاری موفق شد رمادی، یکی دیگر از شهرهای بزرگ این کشور را با حمایت هوایی ایالات متحده آمریکا، از داعش بازپس بگیرد.

XS
SM
MD
LG