لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

واکنش تهدیدآمیز تهران به احتمال افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا


حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به احتمال اضافه شدن نام افراد و شرکت‌هایی تازه به فهرست تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به خاطر نقش داشتن در «توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک» ایران، تهدید کرد که تهران «هر گونه اقدام مداخله‌جویانه» آمریکا را «با تقویت توان دفاعی خود پاسخ خواهد داد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین جابر انصاری، سخنگوی این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه، ۱۰ دی، تاکید کرد که چنین اقداماتی «یک‌جانبه، خودسرانه و غیرقانونی است و جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا تذکر داده است».

وی اعلام کرد که برنامه موشکی ایران ارتباطی به توافق اتمی وین ندارد و «هیچ اقدامی قادر نخواهد بود» جمهوری اسلامی را از «تقویت بنیه دفاعی» خود «محروم» کند.

آقای جابری انصاری تهدید کرد که جمهوری اسلامی «به هر اقدام مداخله‌جویانه آمریکا علیه برنامه‌های دفاعی‌اش با تقویت توان دفاعی خود پاسخ خواهد داد».

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال روز چهارشنبه، نهم دی‌ماه، در گزارشی نوشت که آمریکا در حال تهیه تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و شرکت‌هایی در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی به دلیل «نقش» آنها در «توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک» ایران است.

در صورتی ‌که این گزارش روزنامه آمریکایی تائید شود، این نخستین بار از زمان توافق اتمی ۲۳ تیرماه خواهد بود که واشینگتن به سوی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران گام برمی‌دارد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای در ۲۹ مهرماه گذشته در نامه‌ای رسمی به رئیس جمهوری ایران برای تائید توافق اتمی وین تاکید کرد که «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هر گونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» از جمله «تروریسم و حقوق بشر» توسط کشورهای طرف مذاکره ایران «نقض» توافق اتمی وین «محسوب خواهد شد» و دولت موظف است اجرای این توافق را متوقف کند.

گزارش روزنامه وال‌ استریت جورنال پس از آن منتشر شد که تیمی از ناظران تحریم‌های ایران در سازمان ملل متحد اعلام کردند که موشک «عماد» از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار است و این امر بر اساس بند نهم قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تخلف محسوب می‌شود.

در همین حال گروه بزرگی از سناتورهای جمهوری‌خواه و حتی برخی سناتورهای دموکرات آمریکا خواستار حفظ تحریم‌های مستقیم ایالات متحده علیه تهران شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشتر تاکید کرده است که برای تهران قطعنامه‌های پیش از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «فاقد اعتبار» است.

در قطعنامه ۲۲۳۱ که پس از توافق اتمی صادر شد نیز از ایران خواسته شده به فعالیت‌هایی که به موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مربوط می‌شود، دست نزند.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که مفاد این قطعنامه درباره «امکانات دفاعی» و به‌ویژه موشک‌های ایران را «مردود» می‌داند و «زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت».

روز ۱۹ مهر و درست در روزی که مجلس ایران کلیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد، وزارت دفاع ایران از آزمایش یک موشک بالیستیک جدید به نام «عماد» خبر داد.

به گفته رسانه‌های دولتی ایران، موشک «عماد» با ۱۷۰۰ کیلومتر برد نخستین موشک دوربرد ایران «با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند».

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که موشک «عماد» قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، اما ایران این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG