لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۲۶ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

بهره برداری سیاسی مقامات ارشد دو جناح جمهوری اسلامی از مراسم رسمی سوگواری برای امام سوم شیعیان


(rm) صدا | [ 6:48 mins ]
همزمان شدن تقریبی مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان با سالگرد انقلاب موجب شد که مسئولان ارشد نظام در سخنرانی های رسمی خود از یکسو به موضوع چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام در اروپا اشاره کنند و از سوی دیگر به انزوای بین المللی حکومت ایران براثر ارسال گزارش برنامه هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل. حجت الاسلام حسن روحانی دبیر پیشین شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی هشدار داد که مساله هسته ای نباید تحت الشعاع رقابت های جناحی قرارگیرد. محمد خاتمی ضمن انتقاد از چاپ کاریکاتورها به افراطیون مذهبی تاخت و به نومحافظه کاران آمریکایی تاخت. . حجت الاسلام محمدعلی ایازی به سوگواری های حکومتی خرده گرفت. تقی رحمانی پژوهشگر امور سیاسی و مذهبی که پنجشنبه شب در حسینیه ارشاد سخنرانی کرد، در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: سایه روشنها در جدلهای سیاسی ایام محرم ریشه در برداشتهای تازه عاشورا در سالهای قبل از انقلاب دارد که بعد از انقلاب دچار تحول شد. امیرمصدق کاتوزیان (رادیو فردا): تاسوعا و عاشورا گذشت و زمامداران ایران اینک خود را برای برگزاری مراسم بیست و هفتمین سالگرد انقلاب بهمن 1357 آماده می کنند. امسال همزمان شدن تقریبی عاشورا به سالگرد انقلاب موجب شد که در نطقهای مراسم رسمی که خطیبان آن مسولان ارشد نظام بودند بخصوص بر دو مساله تاکید شود. یکی واکنش به چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام و دوم انزوای بین المللی جمهوری اسلامی براثر تصمیم هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی به فرستادن گزارش فعالیت های هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد. مثلا شب گذشته حجت الاسلام حسن روحانی دبیر پیشین شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی و بالاترین مقام مذاکره کننده پرونده هسته ای تا پیش از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی هشدار داد که مساله هسته ای نباید تحت الشعاع رقابت های جناحی قرارگیرد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نظام افزود دشمنان قصد دارند ملت ایران را به انزوا بکشانند درحالیکه اگر ما برای رسیدن به هدفمان تنها فریاد بکشیم به اهدافمان نمی رسیم. در مراسم عزاداری حسینی در کوالالامپور پایتخت مالزی محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین اسلامی ضمن انتقاد از چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام همه به افراطیون اسلامی تاخت هم به نومحافظه کاران آمریکایی و گرایش سیاسی حاکم بر کاخ سفید. رئیس مرکز بین المللی فرهنگ ها و ادیان گفت جنگ طلبان و تروریست ها هردو درپی ایجاد خشونت اند و هردو با اسلام سرناسازگاری دارند. درکنار اینها در مراسمی در حسینیه ارشاد به دعوت دانشجویان تحول طلب ایران و سازمان ادوار تحکیم وحدت، حجت الاسلام محمدعلی ایازی یکی از روحانیون حامی جناح اصلاحگرا به سوگواری های حکومتی خرده گرفت و گفت باید دانست که اقدامهایی که با بدفهمی و سطحی نگری عزاداری ها را تنزل می دهند و با اهداف سیاسی عزاداری را در جهت تثبیت قدرت و جلوگیری از نقد و ا نتقاد بکار می گیرند، آگاهانه یا ناآگاهانه در جهت هدف کشی امام سوم شیعیان است که هدفش رسواکردن حکومت یزید بود. تقی رحمانی می گوید سایه روشنها در جدلهای سیاسی ایام محرم ریشه در برداشتهای تازه عاشورا در سالهای قبل از انقلاب دارد که بعد از انقلاب دچار تحول شد. تقی رحمانی: قبل از انقلاب بزرگترین روایت روایت عاشورای مناسکی بود. عاشورای نذر و نیاز. این دیدگاه معتقد است که امام حسین شهید شده برای اینکه گناهان ما بخشیده شود و ما بخاطر اعتقاد به امام حسین بالاترین امت و بالاترین دین دنیا را داریم و این موجب شفاعت ما خواهد شد. در چارچوب تعارض سنت و مدرنیته دو تا تفکر عاشورا را بازخوانی کردند. یک تفکر اندیشه شریعتی بود که شهادت را مطرح کرد و پس از شهادت در این دیدگاه مطرح شد که امام حسین سمبل ایثار است و قابل تقلید و در مواقعی که انسان در برابر ظلم است باید به وظیفه خود عمل کند. ولی کوفه هم وجود دارد یعنی مدل حکومت عدالت طلبانه که علی آنجاست و به مخالفان خودش اتهام بی دینی نزده رویکرد آزادیخواهانه دارد و به هیچکدام از مخالفان مذهبی خودش اتهام ارتداد نزده. بعد یک قرائت دیگر هم در همان زمان از عاشورا شده از دید عالمان دینی کتاب مشخصش مال صالحی نجف آبادی است. ایشان برخلاف شریعتی اعتقاد ندارد که امام حسین برخاست تا شهید شود. بلکه معتقد است امام حسین به دو دلیل در نهج البلاغه مطرح است امام علی می گوید من به دو دلیل حکومت را می پذیرم. یکی اینکه مردم از من خواستند ودوم ا ینکه آگاهان وظیفه دارند مردم را آگاه کنند و مسولیت خودشان را ابلاغ کنند. شرط اول را هم خواست مردم می آورد. ایشان معتقد است که امام در مکه با دعوت مردم کوفه مواجه شد به سوی کوفه رفت و در آنجا مواجه شد با سپاه درون کوفه و مخیر شد بین مرگ یا بیعت و آزادانه مرگ را پذیرفت و شهید جاوید شد. این دوتا بازخوانی در انقلاب خیلی نقش داشتند. بعد از انقلاب اتفاقات دیگری افتاد. اتفاقا بسیاری از روحانیونی که مخالف آقا صالحی نجف آبادی بودند طرفداران قدرت و حکومت شدند. منتها با این دیدگاه که اینها آمدند گفتند حکومت امری است از طرف خدا. از اینجا عاشورای جدیدی شکل گرفت. عاشورای در موضع قدرت. عاشورای مبتنی بر منت گذاشتن بر مردم و در عین حال عاشورایی باشد که مبتنی بر این باشد که می خواهیم عده ای را بسوی بهشت ببریم. این با آن دیدگاه قبلی که از عاشورا بود کاملا متفاوت است. در دهه 60 رشد کرد و مطرح شد ولی آرام آرام مردم بطرف همان عاشورای نذر و نیاز رفتند بخشی از روشنفکران هم بسوی عاشورای عرفانی که مولانا دارد با آن شعر معروف کجایید ای شهیدان خدایی. امروز بنظر می رسد که روشنفکران و عالمان دینی نیاز دارند دوباره به عاشورا نگاه جدیدتری بیاندازند. ا.م.ک: درحالی که نگرانی های مردم به گفته آگاهان سیاسی ایران از پیامدهای پرونده هسته ای برای کشور و مشکلات اقتصادی رو به افزایش است، بنظر می رسد که مسایل سیاسی مطرح شده در ایام محرم در سخنرانی های فردا بمناسبت سالگرد ا نقلاب تکرار خواهد شد و هریک از جناح های سیاسی جمهوری اسلامی خواهد کوشید با استناد به این یا آن گفته بنیانگذار نظام حرف خود را بر کرسی بنشاند.
XS
SM
MD
LG