لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

شیخ نمر، روحانی شیعه منتقد، در عربستان اعدام شد


وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه، ۱۲ دی‌ماه، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه، به همراه ۴۶ تن دیگر اعدام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که روز شنبه به نقل از وزارت کشور عربستان از تلویزیون این کشور پخش شد، جرم این افراد ارتباط با تروریسم و عمدتا گروه القاعده اعلام شد.

شیخ نمر در مهرماه سال ۱۳۹۳ به اتهام رهبری آشوب و ناآرامی و آن چه زمینه‌چینی برای دخالت خارجی در عربستان سعودی خوانده شد، به اعدام محکوم شده بود.

او که در شهر قم تحصیل کرده بود، یکی از روحانیون بانفوذ شیعه در عربستان و از رهبران اعتراض‌های شیعیان در سال ۲۰۱۱، پنج سال پیش در منطقه قطیف در شرق عربستان به شمار می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعلام خبر اعدام این افراد با قرائت آیاتی از قرآن درباره قصاص و نمایش فیلمی از صحنه‌های حملات تروریستی القاعده در یک دهه گذشته آغاز شده و سپس شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان، در تلویزیون ظاهر شده و این اعدام‌ها را عادلانه توصیف کرده است.

دولت عربستان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، پس از یک رشته حمله از سوی القاعده شمار زیادی از افراطیون اسلامی را بازداشت کرد که صدها تن از آنها به اعدام یا زندان محکوم شدند.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نیز در جریان اعتراض‌های اقلیت شیعه این کشور صدها تن بازداشت شدند. مقام‌های عربستان اعلام کردند که در جریان این اعتراض‌ها به ماموران پلیس حمله و چند تن از آنها کشته شده‌اند.

اعدام این ۴۷ نفر اولین اعدام‌ها در عربستان از آغاز سال نو میلادی است که امروز دومین روزش را پشت سر می‌گذاریم. بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۱۵۷ نفر در طول سال گذشته در عربستان اعدام شدند.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تایید حکم اعدام شیخ نمر، وزارت خارجه ایران در مورد اجرای این حکم هشدار داده و حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود که این اقدام «هزینه سنگینی» را متوجه عربستان خواهد کرد و چنین «رویکردهای تحریک‌آمیز و طایفه‌ای به مصلحت حکومت سعودی نخواهد بود».

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم پیشتر هشدار داده بود که در صورت اعدام این روحانی شیعه، بحران امنیتی جدی در عربستان سعودی به وجود خواهد آمد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز رسما به خبر اعدام شیخ نمر واکنشی نشان نداده، اما در اولین واکنش‌ها به این خبر، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، به خبرگزاری فارس گفته است که «شیعیان عربستان به علت این جنایت، به طور حتم روز آل‌سعود را به شام سیاه تبدیل می‌کنند».

او با اشاره به اقدامات نظامی عربستان در یمن و مرگ صدها تن از زائران شیعه، از جمله زوار ایرانی، در جریان مراسم حج امسال، عربستان را دارای رژیمی جنایتکار خوانده و اعدام شیخ نمر را هم در «راستای یکی دیگر از این جنایات» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG