لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

ابراز نگرانی آمریکا از پیامدهای اعدام شیخ نمر در عربستان


جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه، در عربستان، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شنبه دوم ژانویه در بیانیه‌ای در مورد تاثیر اعدام این روحانی شیعه بر تنش‌های مذهبی در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

عربستان روز شنبه ۱۲ دی‌ماه شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را به همراه ۴۶ زندانی دیگر اعدام کرد. چهار نفر از اعدام شدگان شیعه و مابقی افراد وابسته به گروه «القاعده در شبه جزیره عربستان» بودند.

در واکنش به اعدام شیخ نمر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: «ما پیش‌تر نگرانی‌‌هایمان را درمورد روندهای قضایی در عربستان سعودی ابراز کرده‌ایم و این نگرانی‌ها را با بالا‌ترین مقامات دولت عربستان در میان گذاشته‌ایم. اکنون بار دیگر از دولت عربستان می‌خواهیم ضمن احترام و حمایت از حقوق بشر، روند شفاف و عادلانه را در همه پرونده‌های قضایی تضمین کند.»

جان کربی اضافه کرده است: «ایالات متحده همچنین از دولت عربستان سعودی می‌خواهد که با دادن اجازه اعتراض صلح آمیز به مخالفان، برای کاهش تنش ها پس از اعدام‌های امروز با رهبران همه گروه ها در جامعه همکاری کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است «ما به ویژه نگرانیم که اعدام نمر النمر، روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی خطر تشدید تنش‌های فرقه‌ای را به همراه خواهد داشت، آن‌هم زمانی که نیاز فوری به کاهش این تنش‌ها لازم است.»

وی همچنین گفته است: «در این زمینه، ما مجددا بر ضرورت تلاش بیشتر رهبران منطقه برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای را تاکید می‌کنیم.»

شیخ نمر در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و شماری از شخصیت های بین المللی از جمله بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی وی شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل اتهامات علیه شیخ نمر را مبهم دانسته و اعدام این روحانی شیعه در عربستان را «وحشتناک» خوانده است.

«عفو بین‌الملل» تصریح کرده است که اتهامات علیه شیخ نمر بخشی برنامه دولت عربستان سعودی برای سرکوب اقلیت شیعه در این کشور است.

به گزارش «سی ان ان» ۴۳ نفر دیگری که به همراه شیخ نمر اعدام شده‌اند بخشی گروهی بودند که با حمله به کنسولگری آمریکا در سال ۲۰۰۴ مرتبط بودند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی گفته‌اند که صد‌ها نفر روز شنبه در قطیف، در شرق عربستان در اعتراض به اعدام شیخ نمر به خیابان آمدند و علیه خاندان سلطنتی عربستان شعار دادند.

واکنش اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با انتقاد از اعدام شیخ نمر النمر هشدار داده است، این اقدام ممکن است «تبعاتی خطرناک» داشته باشد و آتش تنش‌های فرقه‌ای در منطقه را شعله‌ور کند.

خانم موگرینی در بیانیه که شامگاه شنبه منتشر شد، ضمن اشاره به «مجازات مرگ و اعدام دسته‌جمعی» مخالفان در عربستان سعودی، تأکید کرده است که اعدام شیخ نمر نگرانی‌های عمیقی را در مورد آزادی بیان و احترام به حقوق پایه شهروندی و سیاسی، در آن کشور برانگیخته است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است درلندن در روز شنبه تجمع اعتراضی در مقابل سفارت عربستان برگزار شده است.

اعدام شیخ نمر واکنش‌ شیعیان را در کشورهای مختلف جهان درپی داشته و قرار است تظاهراتی روز یکشنبه در لبنان و تهران برگزار شود.

به گزارش رویترز، ۴۵ نفر از اعدام شدگان، شهروندان عربستان سعودی بودند. یک شهروند مصر و یک شهروند چاد نیز جزو اعدام شدگان بودند.

طبق این گزارش، اعدام همزمان ۴۷ نفر در یک روز و در ۱۲ شهر در عربستان از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در سال ۱۹۷۹ و به دنبال حمله افراد مسلح به «مسجد الحرام» در مکه ۶۳ نفر از این افراد اعدام شدند.

XS
SM
MD
LG