لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

کلینتون: اعدام‌ها در عربستان منطقه را بیش از پیش ملتهب می‌کند


هیلاری کلینتون،
هیلاری کلینتون،

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، و نامزد پیشتاز دموکرات‌های برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که اعدام ۴۷ تن، از جمله شیخ نمر روحانی سرشناس شیعه در عربستان سعودی، منطقه خاورمیانه را «بیش از پیش ملتهب می‌کند».

نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، روز یکشنبه در سخنرانی انتخاباتی خود در نیوهمشایر، گفت که اگر عربستان تلاش می‌کند پیام قدرتمند خود را در مورد مقاومت در برابر مخالفت‌های داخلی، و رفتارهای تروریستی، اینگونه ارسال کند، این موضوع حتی بیش از پیش منطقه را ملتهب می‌کند، و من تصورم می‌کنم منجر به مخالفت‌های بیشتر خواهد شد».

خانم کلینتون تأکید کرد که فکر نمی‌کند حتی در کوتاه مدت یا میان‌مدت، این «تصمیم هوشمندانه‌ای» از سوی عربستان سعودی باشد و او علناً به انتقاد از این رویکرد خواهد پرداخت.

وزیر خارجه پیشین آمریکا، از جمله در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس‌جمهور بود چگونه با شرایط کنونی در ارتباط اعدام‌ها در عربستان مواجه می‌شد، گفته است که «این موضوع به روشنی پرسش‌هایی جدی برانگیخته که باید آن را مستقیماً با دولت سعودی در میان بگذاریم».

او اضافه کرده است، «بی‌پرده بگویم، ما بر سر برخی مسائل با دولت‌هایی همکاری داریم که سیاست‌ها و ارزش‌هاشان با سیاست‌ها و ارزش‌های ما در تضاد است، اما قطعاً همچنان منافع مشترکی داریم که درگیر آنها هستیم».

خانم کلینتون همچنین تأکید کرده که در «ابراز نگرانی» از اعدام‌ها با رهبران دیگر از جمله در ایالات متحده، کشورهای اروپایی و نیز گروه‌های حقوق بشری همراه است.

او افزوده است که «به زعم من، حتی [دولت] دوستی که ما با او در حوزه‌های مختلف همکاری می‌کنیم، نباید از انتقاد ما و پرسش‌های ما در مورد قانون‌مداری در رفتار با گروه‌های اقلیت مصون باشد».

در واکنش به اعدام دسته‌جمعی ۴۷ تن در عربستان، موضوعی که در سه دهه گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده، دولت اوباما از زبان سخنگوی وزارت خارجه، جان کربی، نسبت پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که ایالات متحده «پیش‌تر نگرانی‌‌ها درمورد روندهای قضایی در عربستان سعودی را ابراز کرده‌ایم و آن را با بالا‌ترین مقامات دولت عربستان در میان گذاشته است».

آقای کربی همچنین افزود که آمریکا بار دیگر از دولت عربستان می‌خواهد ضمن احترام و حمایت از حقوق بشر، «روند شفاف و عادلانه» را در همه پرونده‌های قضایی تضمین کند.

او در مورد خاص اعدام شیخ نمر هم گفت که به ویژه نگرانیم که اعدام نمر النمر، «خطر تشدید تنش‌های فرقه‌ای» را به همراه خواهد داشت، و در این زمینه «مجدداً بر ضرورت تلاش بیشتر رهبران منطقه برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای تأکید می‌کنیم».

اما حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران، واکنش تندتری را در واشینگتن در پی داشت و الیزابت ترودو، سخنگوی دیگر وزارت خارجه حمله به اماکن دیپلماتیک را به شدت محکوم کرد.

خانم ترودو در عین حال از ایران و عربستان خواست که از هر حرکتی که بتواند به افزایش تنش منجر شود، خودداری کنند.

روز یکشنبه اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تماس‌های جداگانه‌ای با وزیران خارجه ایران و عربستان داشت و نگرانی این اتحادیه در مورد افزایس تنش در خاورمیانه و و به‌ویژه «به خطر افتادن تلاش‌های صلح سوریه» را با آنها در میان گذاشت.

XS
SM
MD
LG