لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

عربستان از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد


در حالی که عربستان اعلام کرده است به دلیل حمله به سفارتش در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کرده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری عصر یکشنبه ۱۳ دی در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که ریاض در پی حمله روز شنبه عده‌ای در تهران به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

او همچنین از قطع روابط دپیلماتیک با تهران خبر داد و گفت که به کارکنان سفارت ایران در ریاض نیز ۴۸ ساعت مهلت داده شده تا عربستان را ترک کنند.

آقای جبیر که سخنانش روز دوشنبه ۱۴ دی در سایت وزارت امور خارجه عربستان منتشر شده است، حمله به سفارت کشورش در تهران را نقض آشکار کنوانسیون‌های بین المللی خواند و گفت: «عربستان به‌ دلیل حمله به سفارت این کشور در تهران از ایران به شورای امنیت شکایت کرده و خواستار تضمین حفظ امنیت و سلامت اماکن و کارکنان دپیلماتیک‌اش در تهران شده و همچنین موضوع را به شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، سازمان همکاری‌های اسلامی نیز اطلاع داده است».

اسامه نقالی، رییس روابط عمومی وزارت خارجه عربستان نیز در نشست خبری خود با شرح جزئیاتی درباره حوادث روز شنبه در ارتباط با سفارت این کشور، مقام‌های ایران را متهم کرد که برغم درخواست‌های کمک سفارت از صبح شنبه تا بامداد یکشنبه اقدامی نکردند.

او گفت: «ساعتی پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر، کارکنان سفارت این کشور در تهران صبح شنبه چند بار در تماس‌های تلفنی تهدید به مرگ شدند، بعد از آن در ساعت ۲.۲۰ بعد از ظهر عده‌ای شروع به تجمع در مقابل سفارت کردند که کاردار ناچار شد فورا وزارت خارجه ایران را مطلع کند و خواهان حفاظت از سفارت شود اما تا ساعت ۹.۳۰ شنبه شب هیچ اقدامی نشد و در آن زمان جمعیت دیگری جلوی سفارت تجمع کرده و در ساعت حدود ۲.۰۰ بامداد، شروع به پرتاب سنگ و مواد آتش زا به ساختمان سفارت کردند و سپس وارد آن شدند».

از سوی دیگر حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، گفته است که پیش از حمله به سفارت عربستان در تهران، وزیر کشور به معاونت امنیتی این وزارتخانه و نیروی انتظامی «برای جلوگیری از حرکاتی که بر اثر جریحه‌دار شدن احساسات ممکن است ایجاد شود دستورات لازم را داده بود».

به گزارش روز ذوشنبه خبرگزاری ایسنا، آقای امیری به رادیو دولتی ایران گفت که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران دستور داده‌ است «آمران، عاملان، مباشران و کسانی که در کنترل این قضیه قصور و کوتاهی کرده‌اند،» شناسایی شوند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز یکشنبه ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را «توهین به نظام» دانسته و به وزیر کشور دستور داد بوده تا با همکاری وزارت اطلاعات و قوه قضائیه عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر کند.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که به نظراو چقدر ماموران امنیتی در کنترل حوادث رخ داده در شنبه شب موفق بودند؟ گفت: «همان طور که گفتم ما از قبل هشدار داده‌ بودیم و در جریان این حوادث روند به نحوی پیش رفت که عده‌ای نتوانستند احساسات خود را کنترل کنند و باعث ایجاد خسارت شدند».

او در عین حال افزود: «در حال بررسی عملکرد نیروهای امنیتی در مدیریت و کنترل این اتفاقات هستیم».

در همین حال، خبرگزاری ایسنا بنقل از حسین نوش آبادی،سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داده که آقای نوش آبادی در نشست خبری روز دوشنبه ۱۴ دی درباره حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان گفته است «خودِ تجمع قانونی بوده، اما تعرض به سفارت و کنسولگری‌ها غیرقانونی است.»

در همین زمینه به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه ۱۴ دی، در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط دو کشور، این گونه پاسخ داد که «اتفاق درباره سفارت و نمایندگی ها، اولین اتفاق در دنیا نیست، آنچه مهم است دولت میزبان به تعهدات قانونی خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره خارج کردن دپیلمات‌های ایرانی پس از مهلت ۴۸ ساعته عربستان گفته است که در حال انجام «ترتیبات انتقال محترمانه دیپلمات‌های ما از عربستان هستیم.»

او همزمان تاکید کرده که «اقدام دولت عربستان هم هنگامی اتفاق افتاده که همه امور تحت کنترل بوده و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبوده است و دولت عربستان بیشتر به دنبال بهانه جویی است».

در ادامه واکنش‌ها به اقدام عربستان در قطع روابطش با تهران، خبرگزاری ایرنا همچنین سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جهموری ایران، را در روز دوشنبه انتشار داده که به نوشته این خبرگزاری، «به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و گفت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید منتظر المهدی سخنگوی نیروی انتظامی روز دوشنبه از بازداشت ۵۰ نفر از «لیدرهای معترضان به سفارت عربستان در سرصحنه و تحویل آن‌ها به مراجع قضایی و همچنین صدمه زدن به تعدادی از ماموران انتظامی توسط این افراد» خبر داده است.

XS
SM
MD
LG