لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

عربستان: قطع رابطه با ایران بر مذاکرات صلح سوریه و یمن تأثیری ندارد


عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد،
عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد،

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۱۴ دیماه گفته‌است، قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، تأثیری بر تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه و یمن نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری دربارهٔ تأثیرقطع روابط دیپلماتیک بر مذاکرات صلح سوریه و یمن تصریح کرده‌است: «از جانب ما، این (قطع روابط) تأثیری نخواهد داشت، چرا که به طور جدی به کمک به تلاش‌های فرایند صلح در سوریه و یمن ادامه خواهیم داد.»

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند. عربستان روز یکشنبه در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

عبدالله المعلمی در همین حال تصریح کرده‌است که عربستان در دور آینده مذاکرت صلح سوریه مشارکت خواهد داشت و به خاطر حضور ایران این مذاکرات را بایکوت نخواهد کرد.

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد اضافه کرده‌است: ایران حتی یش از این قطع رابطه نیز خیلی از حامی تلاش‌های صلح نبود.

عبدالله المعلمی گفته‌است: ایران همواره اقدامات تحریک آمیز و مواضع منفی داشته‌است و فکر نمی‌کنم قطع روابط باعث تغییر چنین رفتارهایی بشود.

شرط احیای روابط

عبدالله المعلمی در پاسخ به این پرسش که «چه اقداماتی می‌تواند به احیای روابط دو کشور منجر شود؟» گفته‌است: «خیلی ساده است، ایران می‌بایست دست از دخالت در امور داخلی دیگر کشور از جمله کشور ما بردارد و این کار را متوقف کند.»

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد اضافه کرده‌است: اگر ایران چنین کاری را انجام بدهد، ما حتماً روابط عادی با ایران خواهیم داشت. ما دشمن مادرزادی ایران نیستیم.»

در همین حال، عبدالله المعلمی روز دوشنبه در نامه‌ای به‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از بیانیه سخنگوی وی در زمینه اعدام ۴۷ تن در عربستان ابراز تاسف کرده‌است.

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گفت است که کلیه این ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر، صرف نظر از «نژاد و وابستگی‌های مذهبی‌شان» از محاکمه‌ای عادلانه برخوردار بودند.

این در حالی استکه اعدام شیخ نمر واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و نهاهای بین‌المللی اعدام این روحانی منتقد شیعه را محکوم کردند.

XS
SM
MD
LG