لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

اجساد ۳۴ مهاجر از جمله سه کودک در سواحل ترکیه پیدا شد


با وجود شرایط نامناسب هوا، موج مهاجرت پناهجویان به اروپا همچنان ادامه دارد.
با وجود شرایط نامناسب هوا، موج مهاجرت پناهجویان به اروپا همچنان ادامه دارد.

مقامات ترکیه می‌گویند روز سه‌شنبه ۱۵ دی اجساد ۳۴ مهاجر از جمله سه کودک را که ظاهرا قصد داشتند خود را به جزیره لسبوس در یونان برسانند، در سواحل دریای اژه پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد حرکت مهاجران و پناهجویان به سمت اروپا در سال گذشته بی‌سابقه بود و از مرز یک میلیون نفر گذشت و چهار برابر رقم مهاجرت در سال ۲۰۱۴ بود.

با وجود شرایط نامناسب هوا در ماه‌های پایانی سال میلادی موج مهاجرت این افراد که اکثر آن‌ها پناهجویان سوری هستند ادامه داشته است.

به نظر می‌رسد این پناهجویان بر اثر واژگون شدن قایق‌شان در برخورد با امواج شدید دریا غرق شده‌اند. هنوز مشخص نیست که چند قایق غرق شده و تعداد سرنشینان آن‌ها در مجموع چند نفر بوده است. جستجو برای پیدا کردن قربانیان احتمالی بیشتر ادامه دارد.

فرماندهی گارد ساحلی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت ۲۴ جسد در نزدیکی منطقه ساحلی آیوالیک پیدا شده‌اند. یک فرمانده ژندارمری نیز گفت ۱۰ جسد دیگر را در ناحیه ساحلی دیکیلی پیدا کرده‌اند. ملیت افرادی که غرق شده‌اند هنوز مشخص نشده است.

یک شاهد درمحل به خبرگزاری‌ها گفت: «ما شنیدیم که یک قایق بر اثر اصابت به صخره‌ها غرق شده است. به نظرم این افراد موقع شنا کردن از صخره‌های وسط دریا به سوی ساحل غرق شده‌اند. ما همراه تعدادی از اهالی محل برای کمک به اینجا آمدیم».

افزایش کنترل انتظامی در سواحل ترکیه، هوای بد و دریای خطرناک باعث نشده که حرکت مهاجران و پناهجویان به سمت اروپا متوقف شود و تلاش آن‌ها برای عبور از دریای اژه با قایق‌های کوچک پلاستیکی به سمت جزایر یونان ادامه دارد.

جوئل میلمن سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در ژنو به خبرگزاری رویترز گفت: «به طور متوسط روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ مهاجر و پناهجو از ترکیه خود را به یونان می‌رسانند. این رقم در طول سپتامبر و اوایل ژانویه تغییر چندانی نکرده است. می‌توان گفت که با وجود هوای بد و خطرات سفر دریایی، موج مهاجرت و در نتیجه تلفات ناشی از غرق شدن در دریا ادامه دارد».

طبق آمارهای این نهاد، در سال ۲۰۱۵ حدود سه هزار و ۷۷۰ مهاجر در مسیر عبور از دریای مدیترانه به سمت اروپا غرق شده‌اند. رقم تلفات در سال ۲۰۱۴ حدود سه هزار و ۲۸۰ نفر بود.

طبق توافق ترکیه و اتحادیه اروپا در پایان ماه نوامبر، این کشور در ازای دریافت کمک مالی، تسهیلات در صدور ویزا برای شهروندان آن کشور و از سرگیری مذاکرات مربوط به پیوستن به اتحادیه اروپا تعهد داد از حرکت مهاجران و پناهجویان به سمت اروپا جلوگیری کند.

در حال حاضر بیش از دو میلیون پناهجوی سوری در ترکیه ساکن هستند و دولت ترکیه مدعی است که طی پنج سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد پنج میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار برای تامین خوراک، سرپناه و سایر نیازهای پناهجویان سوری هزینه کرده است.

ولی ترکیه به خاطر فراهم کردن شرایط مناسب برای پذیرش و ادغام این مهاجران در جامعه مورد انتقاد قرار گرفته است. تقریبا تمامی پناهجویان و مهاجران سوری ساکن ترکیه حق کار ندارند و فرزندان آن‌ها نمی‌توانند تحصیل کنند.

XS
SM
MD
LG