لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

شورای نگهبان: ممکن است صلاحیت غایبان آزمون خبرگان احراز شود


نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان
نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آنچه «اعلام نظر آیت‌الله مومن» یکی از فقهای عضو این شورا عنوان کرده است، گفته که «ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد.»

به گزارش روز پنجشنبه ۱۷ دی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نجات‌الله ابراهیمیان همچنین این مسئله را تکذیب کرده که افرادی که در آزمون اخیر مجلس خبرگان رهبری شرکت نکردند، رد صلاحیت شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان توضیح داده است: «انصراف از داوطلبی مقررات خاص خود را دارد. بر اساس تبصره دو ماده ۲۳ آیین‌نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری، داوطلبانی که قصد انصراف دارند باید درخواست کتبی خود را شخصا یا از طریق نماینده قانونی به فرمانداری‌های حوزه ثبت‌نامی اعلام کنند».

این در حالی است که آقای ابراهیمیان پیش از این گفته بود: «هر كدام از داوطلبان دعوت شده برای شركت در آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری كه در اين آزمون شركت نكردند، امكان احراز شرط علمی درباره آنها وجود نخواهد داشت و فقهای محترم شوراي نگهبان در اين شرايط نمی‌توانند شرط علمی اين داوطلب را تصديق كنند».

سخنگوی شورای نگهبان افزوده بود که این شرایط «ممكن است منتهی به عدم احراز صلاحيت آن داوطلب شود».

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که تعدادی از کاندیداهای سرشناس مجلس خبرگان رهبری از شرکت در آزمون برگزارشده توسط شورای نگهبان خودداری کردند.

حسن خمینی، مرتضی آقاتهرانی و محمود امجد از جمله افرادی بودند که در این امتحان شرکت نکردند.

شورای نگهبان اعلام کرده که این امتحان با هدف آگاهی از وجود شرط «اجتهاد» در نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، برگزار شده است.

نزدیکان حسن خمینی که نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است، گفته‌اند که از او برای حضور در این امتحان دعوت نشده است. آنها همچنین گفته‌اند که آقای خمینی از تعدادی از مراجع تقلید شیعه، اجازه اجتهاد دارد و بنابراین نیازی به شرکت در امتحان شورای نگهبان نداشته است.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG