لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، دوباره اعتصاب غذا کرد


عیسی سحرخیز از ۱۱ آبان امسال در بازداشت به سر می‌برد.
عیسی سحرخیز از ۱۱ آبان امسال در بازداشت به سر می‌برد.

فرزند عیسی سحرخیز،‌ روزنامه‌نگار زندانی، اعلام کرد که پدرش از روز چهارشنبه،‌۱۶ دی ماه، دوباره در زندان اوین دست به اعتصاب غذای تر زده است.

مهدی سحرخیز روز پنجشنبه،‌۱۷ دی، درباره دلیل اعتصاب غذای پدرش به رادیو فردا گفت که او در اعتراض به نامشخص بودن پرونده‌اش در پی پایان قرار بازداشت و نیز اتمام تمدید این قرار دست به اعتصاب غذای تر زده است و دو هفته بعد نیز آن را به اعتصاب غذای خشک تبدیل خواهد کرد.

مهدی سحرخیز اضافه کرد که پدرش قصد دارد از مصرف داروهای خود نیز خودداری کند. پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بود که این روزنامه نگار زندانی به بیماری‌های قلبی، کلیوی و فشار خون مبتلا است.

عیسی سحرخیز روز ۱۱ آبان از سوی هفت مامور سپاه پاسداران در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او همزمان با بازداشت احسان مازندرانی،‌ سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز،‌ سه روزنامه‌نگار دیگر، به دست ماموران سپاه پاسداران صورت گرفت.

در پی این بازداشت‌ها،‌ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از بازداشت «چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند» خبر داد.

مهدی سحرخیز، ‌فرزند این روزنامه‌نگار، در روز بازداشت پدرش به رادیو فردا گفت که پدرش به اتهام «تبلیغ علیه نظام،‌ توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبانی برای تجمع» بازداشت شده است.

مهدی سحرخیز روز پنجشنبه در پاسخ به این پرسش که وضعیت پرونده پدرش به کجا رسیده و آیا تاریخی برای محاکمه او تعیین شده است یا خیر،‌ گفت که یکی از دلایل اعتصاب وی این بوده که پرونده‌اش هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

وی افزود: اگر پرونده پدرم به دادگاه ارسال شده بود،‌ قاعدتا باید قرار وثیقه‌ای برای او تعیین می‌شد و یا اینکه آزاد می‌شد.

مهدی سحرخیز اشاره کرد که پدرش در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شود و از حقوق اولیه یک زندانی مانند هواخوری و مطالعه کتاب محروم است.

به گفته وی، عیسی سحرخیز از زمان بازداشت تاکنون، دو بار با خانواده‌اش دیدار داشته ولی از امکان تماس مرتب تلفنی با آنها محروم است.

این دومین اعتصاب غذای عیسی سحرخیز، ‌روزنامه نگار زندانی، ‌از زمان بازداشتش در ۱۱ آبان ماه است.

در آن هنگام، مهدی سحرخیز به رادیو فردا گفت که پدرش تهدید کرده است که از زمان بازداشت اقدام به اعتصاب غذای تر می کند و اگر تا دوهفته آزاد نشود، آن را به اعتصاب غذای خشک تبدیل خواهد کرد.

پس از آن، سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی،‌ روز ۲۹ آذر ماه گزارش داد که این روزنامه نگار پس از ۴۸ روز به درخواست آیت الله صانعی، ‌از مراجع تقلید حامی اصلاح طلبان، محمد خاتمی،‌رئیس جمهوری پیشین ایران، و ابراهیم یزدی،‌ وزیر امور خارجه اسبق ایران، به طور موقت به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

به نوشته کلمه،‌ وی تهدید کرده بود که «اگر مراجع قضایی تا پایان روز دوازدهم دی ماه برای او قرار وثیقه صادر نکنند یا دادگاه تشکیل ندهند، اعتصاب غذای خود را دوباره آغاز خواهد کرد.»

عیسی سحرخیز در دولت محمد خاتمی، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

آقای سحرخیز پیش از این در تیرماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام‌های امنیتی به سه سال زندان محکوم شد که این حکم در سال ۹۰، زمانی که او در زندان بود، به پنج سال زندان افزایش یافت. این روزنامه‌نگار در سال ۹۲ آزاد شد.

XS
SM
MD
LG