لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

کری:‌ توافق اتمی ایران احتمالا تا چند روز دیگر اجرایی می‌شود


وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ دی اعلام کرد در صورتی که کارها خوب پیش برود، توافق اتمی ایران احتمالا تا چند روز دیگر اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ جان کری همچنین گفت که محمد جواد ظریف،‌ همتای ایرانی‌اش،‌ در تماس تلفنی روز پنجشنبه تاکید کرده است که تهران قصد دارد تمام مفاد توافق اتمی وین را اجرا کند.

وی گفت که آمریکا همچنان مواردی مانند فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و نیز سرنوشت اتباع زندانی آمریکا در آن کشور را پیگیری می‌کند.

توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه امسال در وین حاصل شد و بر اساس آن، تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در ازای آن تحریم‌های آمریکا، اتحادیه‌اروپا و سازمان ملل علیه تهران لغو شود.

با این حال، آمریکا گفته است که تحریم‌های مربوط به سپاه پاسدارانف برنامه موشکی و نقض حقوق بشر در ایران لغو نخواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان روز پنجشنبه‌اش در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل آزمایش‌های جدید موشکی‌اش گفت:‌ «روند بررسی این تحریم‌ها ادامه دارد اما به دلیل مسائل فنی هنوز به مرحله نهایی نرسیده است».

سخنان آقای کری در شرایطی ابراز شد که حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه ایران،‌ روز ۱۲ دی درباره احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا گفت اگر تهران به این نتیجه برسد که اقدامات آمریکا نقض توافق اتمی وین است، «اقدام متقابل انجام می‌دهد».

پیش از این برخی از مقام‌های ایرانی، مصوبه محدودیت مسافرت به آمریکا، احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و مصادره احتمالی اموال بانک مرکزی ایران در نیویورک را «ناقض» توافق اتمی وین دانسته بودند.

پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ مهرماه امسال در نامه‌ای به آقای روحانی در مورد توافق اتمی وین گفته بود: «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هر گونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» توسط کشورهای طرف مذاکره «نقض» توافق اتمی «محسوب خواهد شد» و دولت موظف است اجرای این توافق را متوقف کند.

البته گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که مقام‌های بلندپایه دولت اوباما به نمایندگان کنگره آمریکا گفته‌اند به دلیل مذاکراتی که درباره توافق هسته‌ای در جریان است، این تحریم ها به تعویق افتاده‌اند. همین موضوع، انتقاد تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG