لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

تاجیکستان اعزام دانشجو به ایران را متوقف کرد


نورالدین سعید اف، وزیر معارف و و علوم تاجیکستان (نفر وسط)
نورالدین سعید اف، وزیر معارف و و علوم تاجیکستان (نفر وسط)

وزیر معارف و علوم تاجیکستان می گوید، به دلیل مشکلات امنیتی و همچنین تخلف ایران از «وعده‌هایش »، تاجیکستان دیگر دانشجو به کشور اعزام نمی کند.

این خبر پس از سفر چند روز پیش امامعلی رحمان به عربستان اعلام می شود. تاجیکستان اخیرا به حضور رهبر حزب نهضت اسلامی در همایشی در تهران نیز اعتراض کرده بود.

نورالدین سعید اف، وزیر معارف و و علوم تاجیکستان در سخنانی روز دوشنبه ۲۱ دی، گفت تاجیکستان «جوانانش را بزرگ نمی کند تا این درختان تنومند با گرایش به گروه‌های افراطی قطع شوند.»

خبرگزاری میزان هم بنقل از «تاج نیوز»، سخنان آقای سعید اف را منتشر کرده که روز دوشنبه گفته است تاجیکستان به دلیل مشکلات امنیتی از اعزام دانشجو به ایران و اوکراین خودداری می کند چرا که این کشور نمی خواهد امنیت شهروندانش را به خطر اندازد.

وزیر معارف و علوم تاجیکستان در عین حال افزوده که ایران در مورد داوطلبان تحصیل در این کشور «برخلاف وعده‌هایش عمل می کند.»

براساس این گزارش، نورالدین سعید اف گفته است ایران در سال گذشته، ۹۱ داوطلب حضور در رشته‌های خاص را پذیرفته، اما تنها ۴۳ نفر موفق شده اند به تهران بروند.

سخنان وزیر معارف و علوم تاجیکستان چند روز پس از سفر امامعلی رحمان، رئیس جمهوری این کشور به عربستان ابراز می شود.

سفر امامعلی رحمان در ۱۳ دی ماه به ریاض در حالی انجام شد که یک روز پیش از آن روابط ایران و عربستان با اعدام شیخ نمر باقر نمر، روحانی شیعه منتقد دولت عربستان تیره تر شده و چند روز پیش از آن هم، وزارت امور خارجه تاجیکستان با احضار سفیر ایران در دوشنبه به حضور رهبر حزب غیرقانونی شده نهضت اسلامی تاجیکستان در همایشی در تهران، اعتراض کرده و آن را اقدامی «غیرقابل قبول» خوانده بود.

اخبار و عکس‌های مربوط به این همایش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که محیی الدین کبیری، رهبر این حزب را در «همایش بین المللی وحدت اسلامی» در تهران در ششم دی ماه و همچنین دیدار او را با آیت الله خامنه‌ای در حاشیه این همایش نشان می داد.

سایت آیت الله خامنه‌ای عکسی از این دیدار را منتشر کرده بود.

XS
SM
MD
LG