لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۱۰ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

تبديل اسلام از دين به ايدئولوژي: مصاحبه با امير طاهري نويسنده مقاله ساندي تايمز


(rm) صدا | [ 4:38 mins ]
امير طاهري روزنامه نگار در شماره روز يكشنبه هفته نامه ساندي تايمز چاپ لندن مقاله اي داشت كه در آن با اشاره به مساجد و مراجع مذهبي ديگر مي گويد: ما در مساجد ديگر با خدا و دين كاري نداريم، مساله ما شده است فلسطين و عراق. امير طاهري در مصاحبه با راديو فردا دلايل اين سياست زدگي دين اسلام را برمي شمارد و مي گويد: اگر به 40 سال پيش نگاه كنيد، بسياري از نويسندگان، شعرا، نقاشان و هنرمنداني داشتيم كه مسلمان بودند و با ديد اسلامي آفرينش فرهنگي مي كردند، ولي اين امروز اصلا وجود ندارد، زيرا اسلام شديدا سياسي شده كه در آن از روحانيت و معنويت كوچكترين اثري وجود ندارد، اسلامي كه در آن خدا حذف شده و اين براي آينده اسلام فوق العاده خطرناك است؛ ما در حال حاضر با توفاني روبرو هستيم كه حالت ريشه كني دارد و هدف آن كندن ريشه اسلام است به عنوان يك دين و تبديل آن به يك ايدئولوژي. امير طاهري روزنامه نگار با سابقه در شماره ديروز (يكشنبه) هفته نامه ساندي تايمز چاپ لندن مقاله اي داشت كه در آن با اشاره به مساجد و مراجع مذهبي ديگر مي گويد: ما در مساجد ديگر با خدا و دين كاري نداريم، مساله ما شده است فلسطين و عراق. شهران طبري گزارشگر راديو فردا در لندن ضمن گزارشي با آقاي طاهري مصاحبه كرده است. شهران طبري (راديو فردا): امير طاهري براي اين سياست زدگي دين اسلام سه دليل مي شمارد. امير طاهري: دليل اول اين است كه اين گروه ها يا جوامع اسلامي كه در غرب شكل گرفتند، از فرقه هاي مختلفي هستند و غالبا در سرزمين هاي اصلي خودشان در حال جنگ و دعوا با هم بودند. وقتي مي آيند به غرب، اين دعواها را نمي توانند ادامه دهند، در نتيجه به جاي بحث كردن درباره اسلام به عنوان دين كه باعث دعوا خواهد شد، درباره اسلام به عنوان سياست بحث مي كنند. چون فرض كنيد مثلا يك احمدي و قادري و يك جعفري و يك ملكي از پاكستان، در مسائل فقهي ديني و اسلامي نمي توانند با هم موافقت كنند، ولي در نفرتشان از اسرائيل و آمريكا يا نظرشان درباره كشمير مي توانند با هم موافقت كنند. به همين جهت اسلام در اروپا سياسي شده. دليل دوم اين است كه فعالترين افراد اين جوامع اسلامي در اروپا كساني هستند كه درگير فعاليت هاي سياسي بودند در كشورهاي اسلامي و از آنجا فرار كردند آمدند. مثلا اخوان المسلمين، حزب تحرير اسلامي، حزب نهضت تونسي، حزب اتحاد ملي اسلامي سودان. يعني تمام احزابي كه در خود كشورهاي اسلامي ممنوع هستند، در انگلستان آزادانه فعاليت مي كردند و طبيعي است كه اينها هم چون حزب سياسي هستند، نفعشان در اين است كه اسلام را به صورت يك جنبش سياسي جلوه دهند، نه به عنوان يك جنبش مذهبي. دليل سوم اين است كه در سال هاي اخير بين اين احزاب سياسي اسلامي و بقاياي چپ افراطي يك اتحاد نامقدسي بوجود آمده. چون چپ افراطي ديگر توده مردم را ندارد، نمي تواند جمعيت جمع كند در خيابان، ولي اسلامي ها مي توانند. در نتيجه اسلامي ها گوشت انساني مي آورند در خيابان و چپي ها هم تكنيك مبارزه و فعاليت تبليغاتي و رواني ضدمخالفين و درنتيجه اينجا هم اسلام در كشورهاي غربي از جمله انگلستان احتياج دارد كه اساسا سياسي باشد، نه مذهبي. ش . ط: روند كنوني اسلام را ضد دين خوانديد و گفتيد اين روند سياسي شدن، اسلام را از نظر ديني از بين خواهد برد و همزمان ادبيات و زبان و فرهنگ اسلامي را مي خشكاند و اسلام را يك نوع توتاليتاريسمي مي خوانيد كه اولين قربانيش خود مسلمانان خواهند بود. ممكن است در اين باره قدري توضيح دهيد؟ امير طاهري: شما مثلا اگر به 30 سال 40 سال پيش نگاه كنيد، بسياري از نويسندگان، شعرا، نقاشان، هنرمندان داشتيم كه مسلمان بودند و با ديد اسلامي آفرينش فرهنگي مي كردند. ولي امروز اصلا وجود ندارد. براي اين كه اين اسلام شديدا سياسي كه در آن از روحانيت و معنويت كوچكترين اثري وجود ندارد، اسلامي كه در آن خدا حذف شده. در اين اسلام كنوني كسي از خدا صحبت نمي كند. شما در هر مسجدي كه برويد يا گوش بدهيد به راديو صداي جمهوري اسلامي يا نماز جمعه، مي بينيد كه اينها همه سخنراني هاي سياسي است و در آن كوچكترين جنبه فقهي، معنوي، روحاني وجود ندارد. از همه بدتر فقيه اسلامي هم ديگر وجود ندارد. يعني فقه اسلامي مساوي شده با شرع اسلامي و به اين ترتيب جمع شده در شرع و از بين رفته. بنابراين مگر مي شود كه يك مذهبي بدون خدا، بدون فقه و بدون روحانيت وجود داشته باشد. اين براي آينده اسلام فوق العاده خطرناك است. ما در حال حاضر با توفاني روبرو هستيم كه حالت ريشه كني دارد و هدف آن كندن ريشه اسلام است به عنوان يك دين و تبديل اسلام به يك ايدئولوژي.
XS
SM
MD
LG