لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

اوباما: با توافق اتمی ایران، جهان از بروز جنگی دیگر جلوگیری کرد


 آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره
آخرین سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه ۱۲ ژانویه در آخرین سخنرانی سالانه خود درباره «وضعیت کشور» در نشست مشترک کنگره آمریکا از کارنامه اش در عرصه های داخلی و بین المللی دفاع کرد.

باراک اوباما در این سخنرانی در ابتدا به مسائل مهم داخلی آمریکا پرداخت و در ادامه به چالش‌های عمده بین‌المللی پیش رو از جمله تروریسم، گروه حکومت اسلامی (داعش)، و القاعده اشاره کرد.

وی همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: با تشکیل یک ائتلاف جهانی به همراه تحریم و دیپلماسی اصولی، موفق شدیم مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشویم.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: الان که دارم با شما صحبت می‌کنم، ایران برنامه هسته‌ای خود را به عقب برگردانده است، ذخایر اورانیوم خود را به خارج منتقل کرده و جهان مانع بروز یک جنگ دیگر شده است.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال جاری در وین به توافقی برای حل مساله هسته ای این کشور دست یافتند. براساس این توافق یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌های بین المللی، محدود می‌شود.

ائتلاف علیه داعش

باراک اوباما در بخشی دیگری اظهاراتش به الویت های خود اشاره کرد و گفت: الویت اولم حفاظت از مردم آمریکا و مبارزه با شبکه‌های تروریستی است. القاعده و داعش تهدید مستقیم علیه مردم ما هستند، چرا که در دنیای امروز تعداد انگشت شماری تروریست که برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستند، می‌توانند خسارت‌های فراوانی به بار بیاورند.

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به این که داعش و القاعده می کوشند تا خود را نماینده یکی از قدیمی‌ترین مذاهب جهان معرفی کنند، ‌گفت: ما باید انها را همانطوری طوری که هستند بنامیم، آنها آدم کش و متعصب هستند که می‌بایست مورد تعقیب قرار گرفته و از بین بروند.

وی همچنین اظهار داشت: آمریکا ائتلافی از ۶۰ کشور برای مبارزه با داعش از جمله قطع سیستم مالی و از بین بردن دیگر منابع این گروه تشکیل شده است.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: تقریبا در یکسال گذشت ۱۰ هزار حمله هوایی علیه مواضع گروه داعش انجام شده است که در این حملات رهبری، میدان‌های نفتی، اردوگاه‌های آموزشی و سلاح‌های آن‌ها از بین رفته است.

وی با اشاره به آموزش نظامی نیروهای مخالف گروه داعش در عراق و سوریه گفته است که این گروه بتدریج در حال از دست دادن قلمرو تحت تسلط خود در عراق و سوریه است.

روابط با کوبا

باراک اوباما در ادامه به مساله روابط با کوبا پرداخت و گفت که سیاست ۵۰ ساله منزوی کردن کوبا باعث گسترش دمکراسی نشده است.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: به همین دلیل ما روابط دیپلماتیک را از سرگرفتیم، در‌ها را به روی تجارت و سفر باز کردیم، چنین موضعی را اتخاذ کردیم تا زندگی مردم کوبا بهبود یابد.

باراک اوباما تاکید کرد با پذیرفت که دوره جنگ سرد تمام شده است.

ایالات متحده آمریکا و کوبا آذرماه سال گذشته اعلام کردند که پس از نزدیک به نیم قرن روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند.

قویترین اقتصاد جهان

رییس جمهوری آمریکا در آغاز گفت که در آخرین سخنرانی خود در کنگره می خواهد درباره آینده صحبت کند.

آقای اوباما گفت:«من نمی خواهم فقط درباره یک سال آینده حرف بزنم، بلکه می خواهم درباره مسایلی که مربوط به پنج و ده سال آینده و ورای آن است، صحبت کنم.»

وی افزود: می بایست درباره آینده حرف بزنیم و این که چگونه می توان برای هرشهروند آمریکایی می توان فرصت ایجاد کرد، چگونه می توان تکنولوژی را به خدمت گرفت.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه به روند مثبت اقتصادی در آمریکا اشاره کرد و گفت: اکنون ایالات متحده قوی ترین و پایدارترین اقتصاد جهان را دارد.

آقای اوباما در ادامه تاکید کرد، هرکسی که مدعی است که اقتصاد آمریکا درحال زوال است، در عالم تخیلات سیر می‌کنند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که هر شهروندی که سخت کار می کند، سزاوار است که از فرصت عادلانه ای در جامعه برخوردار باشد.

باراک اوباما در ادامه به روحیه تلاش، ابداع و اختراع نزد آمریکایی ها پرداخت و گفت: آمریکا برادران رایت و ادیسون است. آمریکا سالی رایت فضا نورد است. آمریکا، هر مهاجر و کار آفرینی از بوستون و آستین تا دره سلیکون است.

پاسخ به سخنرانی باراک اوباما

نیکی هیلی، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی لحظاتی پس از پایان سخنرانی باراک اوباما در یک برنامه زنده تلویزیونی از طرف حزب جمهوریخواه به اظهارات رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد.

نیکی هیلی گفت، باراک اوباما خیلی خوب در مورد همه چیز حرف می زند، اما فاصله زیادی بین این حرف ها و کارنامه اش وجود دارد.

وی اضافه کرد، پس از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا فرصت دارد تا در مسیر دیگری حرکت کند.

XS
SM
MD
LG