لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

بان گی‌مون: در قحطی قرار دادن مردم در سوریه جنایت جنگی است


مردم مضایا در انتظار کاروان‌های غذا
مردم مضایا در انتظار کاروان‌های غذا

دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است طرف‌هایی که در سوریه به مردم قحطی می‌دهند، از جمله دولت آن کشور که در برابر شهروندان خود مسئولیت اصلی را برعهده دارد، مرتکب جنایت جنگی می‌شوند.

قدرت‌های غربی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه ۲۵ دی ماه، برای شتاب بخشیدن به کمک‌های اولیه برای مردم مضایا و دو شهر شیعه‌نشین شده‌اند.

کاروان تازه‌ای نیز از کمک‌ها برای گرسنگان در معرض مرگ سوری ارسال شده است.

مضایا در محاصره نیروهای وابسته به دولت سوریه است. کفریا و فوعه نیز نزدیک به یک سال است که در محاصره گروهی از شورشیان مخالف بشار اسد قرار دارند.

تصاویر و گزارش‌های منتشرشده از مناطق قحطی‌داده‌شده در سوریه، نشان‌دهنده وضعیت اسف‌باری‌ست که با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است. از ماه دسامبر تا کنون (کم‌تر از دو ماه) بیش از ۲۰ نفر در مضایا، تنها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست‌داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها مردم به خوردن برگ درختان یا گربه‌ها روی آورده‌اند.

دختر سوری در مضایا همراه مادرش منتظر هستند تا اجازه خروج از شهر به آنها داده شود
دختر سوری در مضایا همراه مادرش منتظر هستند تا اجازه خروج از شهر به آنها داده شود

بان گی‌مون ۲۴ دی ماه به خبرنگاران گفت «همه طرف‌ها، از جمله دولت سوریه که در قبال سوری‌ها مسئولیت اصلی را بر عهده دارد، در حال انجام اعمال بی‌رحمانه‌ای هستند که بر خلاف قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی‌ست».

یک سخنگوی صلیب سرخ جهانی نیز به خبرنگاران گفته است ۴۴ کامیون حامل کمک‌های غذایی و برخی دیگر نیازهای اولیه، وارد مضایا شده است و ۱۷ کامیون دیگر نیز به کفریا و فوعه رسیده‌اند.

پاول کژیشک، سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفته است اولویت در کمک‌های ارسالی با آرد گندم و مواد شوینده است.

تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به مناطق قحطی‌داده‌شده سوریه روندی دیپلماتیک نیز گرفته است؛ روز پنج‌شنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای روس خود، از مسکو خواست بر حکومت سوریه فشار بیاورد تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به مردم آن کشور، به ویژه در مناطق دورافتاده و محاصره‌شده انتقال پیدا کند.

طی پنج سال گذشته -از زمان شروع جنگ داخلی سوریه- سازمان‌های فرادولتی و بین‌المللی بارها در مورد وقوع جنایت‌های جنگی، هم از سوی دولت، هم از سوی شورشیان مخالف او و هم از سوی کشورهای خارجی، هشدار داده‌اند.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم، گردن زدن و قطع اعضای بدن، کشتارهای گروهی، حمله هوایی با بشکه‌های مملو از مواد منفجره در مناطق مسکونی یا قحطی دادن به غیرنظامیان، همه بخشی از مواردی هستند که طی پنج سال گذشته در سوریه رواج پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG