لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

تلگرام ادعای ایران در مورد مسدود کردن «کانال‌های درخواستی» را رد کرد


بنیانگذار تلگرام با رد ادعای وزیر ارتباطات ایران درباره مسدود شدن «کانال‌های درخواستی»، و نیز تکذیب حذف کانال‌های برخی کاربران ایرانی اعلام کرده که صاحبان این کانال‌ها «به احتمال زیاد هک شده‌اند».

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز چهارشنبه ۲۳ دی، گفته بود که پیام‌رسان تلگرام اعلام کرده که «هر کانالی» را که از سوی این وزارتخانه اعلام شود، «مسدود» می‌کند.

وی تأکید کرده بود که «تاکنون نیز چندین فهرست از کانال‌های نامناسب که فعالیت مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران داشته و از سوی وزارتخانه به شرکت تلگرام ارسال شده،‌ مسدود شده‌اند».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۴ دی، خبر داد که طی هفته گذشته برخی از کاربران ایرانی تلگرام «با مخاطبان گسترده... به دلایل نامعلومی دسترسی خود به آن را از دست دادند».

با این حال پاول دورف، مؤسس تلگرام، در توئیتر خود در واکنش به این گزارش‌ها، اعلام کرده که ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران «قطعاً نادرست» است.

وی همچنین نوشته است که «حدس» می‌زند وزارت ارتباطات ایران «مانند هر کس دیگری» گزارش‌های خود را به ایمیلی که تلگرام برای گزارش «محتوای پورنوگرافی و گروه حکومت اسلامی»اعلام کرده، ارسال می‌کند.

پاول دورف ضمن رد حذف برخی کانال‌های کاربران ایرانی تلگرام اعلام کرده که آنها «به احتمال زیاد هک شده‌اند» و این پیام‌رسان در حال بررسی این موضوع است.

به گفته وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های گذشته «حجم قابل توجهی از حمله‌های سایبری با استفاده از بدافزارهای جاسوسی که از طریق ایمیل منتشر می‌شوند خبرنگاران، فعالین سیاسی و اعضای جامعه مدنی را هدف خود قرار داد».

مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس ایران، کاربران تلگرام را ۱۳ تا ۲۰ میلیون نفر اعلام کرده‌اند و موضوع فیلترینگ این پیام‌رسان در ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است.

در این زمینه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مسئولیت فیلترینگ وب‌سایت‌ها در ایران را دارد، در روز ۲۷ آبان ماه اعلام کرده بود که اگر تلگرام «ظرف مدت محدودی اقدامات لازم جهت تبعیت از قوانین و مقررات کشور را به عمل نیاورد»، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران آن را فیلتر خواهد کرد.

این در حالی است که بسیاری از مقام‌های دولتی و حتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی از این شبکه پیام‌رسان، برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند.

در مورد محدودسازی خدمات تلگرام در ایران، روزنامه شهروند روز سه‌شنبه اول دی‌ماه، در گزارشی از «فیلترینگ هوشمند» این پیام‌رسان و محدودیت در ارسال برخی پیام‌ها از طریق آن خبر داده بود.

در همین حال عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به تازگی خبر داده بود که فیلترینگ تلگرام در جلسه روز دوشنبه چهاردهم دی ماه این کارگروه رأی نیاورده‌است.

وی در عین حال گفته بود که قوه‌قضائیه می‌تواند «به صورت مستقیم و راساً این شبکه یا هر شبکه اجتماعی دیگری» را مسدود کند.

XS
SM
MD
LG